sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailerkørekort nye regler? (23-02-2011 15:45:31)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj
Jeg havde en lignende oplevelse da jeg tog trailer kørekort. Det foregik i en mindre familiebil med en lille to-akslet trailer med høj pressenning og med sandsække i bunden så den kom op på "hele 1600 kg" totalvægt.
Der indgik ingen træning i undvigemanøvrer, ingen undervisning i hvad man gør hvis vogntoget kommer i slinger, ingen instruktion eller træning i at læsse en trailer korrekt mht. vægtfodeling, ingen undervisning i surrings metoder etc.
Praktikken bestod i nogle morgen køreture rundt på villaveje og mindre indfaldsveje med den joviale og snakkesagelige kørelærer. Det var mægtigt hyggeligt, men ikke noget jeg lærte så meget af. Det væsentligste var sådan set at lære hans bil+trailer at kende før prøven.
Jeg mærkede kun at der var trailer efter når jeg skulle sætte igang, for bilens lille benzin motor skulle have godt med omdrejninger og koblingsfilen for ikke at gå i stå i den situation.
Eneste reelt trailer relevante indhold i kurset var at man skulle kunne bakke pænt lige over et par hundrede meter og bakke omkring hjørner med rimelig nøjagtighed. Det blev der øvet en del i.
Prøven var sådan set det samme som køretimerne. Det virkede som om det reelle beståelses kriterie var om man kunne bakke med en trailer og så ellers køre pænt og sikkert den halve times tid prøven tog. Konverserede i øvrigt eksaminator om gamle Land Rovere under hele turen ;-)
Alt i alt virker det som en pengemaskine for køreskoler såvel som de prøvesagkyndige.