Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 11:06:40)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl
Hej Rud,

Den med momentet må du lige uddybe lidt?? Jeg kan ikke lige se, hvad problemet skulle være ved at spænde med de specificerede 210 Nm ud over, at man skal have en ordentlig 52 mm top, der er lang nok til at gå ind over akslen. (Jeg har gode erfaringer med 'luksus-modellen' fra Paddock)

På Td5 er hjullejerne monteret med 'afstandsringe', og den store 52 mm møtrik skal derfor spændes hårdt (210 Nm) og derefter sikres ved at 'hamre den ind' mod den flade del af akslen. (Kaldes en stake-nut) Hvis der ikke skiftes lejer, og der ellers ikke er slør i lejerne, så kan de nuværende afstandsringe genbruges - ellers skal der evt. andre til med anden dimension.

Pas på du ikke tager fejl af den tidligere konstruktion, hvor lejet justeres med møtrikken, som derefter låses med en kontramøtrik. Jeg har tidligere været ved at tabe er forhjul fordi tidligere ejer havde misforstået konstruktions-princippet og ikke spændt med korrekt moment og efterfølgende sikret møtrikken!!

Du behøver iøvrigt kun at tager det yderste leje helt ud, men det vil da være fornuftigt at kigge det hele efter, når nu du er derinde - rengør grundigt og giv det nyt fedt, når nu du er i gang.

Klart kobberfedt - silikone er efter min bedste overbevisning intet værd i forbindelse med bremseklodser. Pas på ikke at få kobberfedt på selve klodsen eller de nye skiver; dér gavner det ikke ,-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "vandpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.