sv: sv: sv: sv: sv: Bremseskiver på Defender (09-03-2011 11:06:40)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl
Hej Rud,
Den med momentet må du lige uddybe lidt?? Jeg kan ikke lige se, hvad problemet skulle være ved at spænde med de specificerede 210 Nm ud over, at man skal have en ordentlig 52 mm top, der er lang nok til at gå ind over akslen. (Jeg har gode erfaringer med 'luksus-modellen' fra Paddock)
På Td5 er hjullejerne monteret med 'afstandsringe', og den store 52 mm møtrik skal derfor spændes hårdt (210 Nm) og derefter sikres ved at 'hamre den ind' mod den flade del af akslen. (Kaldes en stake-nut) Hvis der ikke skiftes lejer, og der ellers ikke er slør i lejerne, så kan de nuværende afstandsringe genbruges - ellers skal der evt. andre til med anden dimension.
Pas på du ikke tager fejl af den tidligere konstruktion, hvor lejet justeres med møtrikken, som derefter låses med en kontramøtrik. Jeg har tidligere været ved at tabe er forhjul fordi tidligere ejer havde misforstået konstruktions-princippet og ikke spændt med korrekt moment og efterfølgende sikret møtrikken!!
Du behøver iøvrigt kun at tager det yderste leje helt ud, men det vil da være fornuftigt at kigge det hele efter, når nu du er derinde - rengør grundigt og giv det nyt fedt, når nu du er i gang.
Klart kobberfedt - silikone er efter min bedste overbevisning intet værd i forbindelse med bremseklodser. Pas på ikke at få kobberfedt på selve klodsen eller de nye skiver; dér gavner det ikke ,-)