sv: sv: sv: servopumpe data lro. (06-10-2003 23:30:29)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy
Hej Jan
Hvis det drejer sig om hydraulikpumper generelt, så findes der jo mange tilgængelige oplysninger på internettet. Og nej, jeg er bestemt ikke specialist på området og har alene interesseret mig lidt, på hobbyplan, for mulighederne for at montere et hydraulisk spil på en Defender.
Hvis servopumpen er vejet og fundet for let, så kunne næste trin være en ZF74 pumpe, der monterers, hvor airconditionpumpen evt. kan sidde. Dette giver 120 bar og 13 l/min. Systemet kører med bare et par liter hydraulikolie. Jeg har talt med flere fagfolk, der samstemmende siger, at det er alt for lidt - 25 l er mere passende. Hvis man alligevel nøjes med nogle få liter, skal der monteres oliekøler. ZF-systemet kan angiveligt præstere et træk på næsten 5 t, hvilket vel er mere end rigeligt for en Land Rover, som typisk vejer omkring 2 t. Problemet kunne derimod være hastigheden - de, der kører konkurrencekørsel kan tilsyneladende ikke få fart nok, og så er det måske alligevel billigere med f.eks. et Warn M8254.
Sidste mig bekendte trin er en PTO-pumpe. Med denne både dyre og komplicerede løsning, er der mulighed for tryk (omtrent) ad libitum. Udover prisen er der også det problem, at man jo ikke uden videre kan støtte med hjulene mens man bruget spillet.
Foruden de her nævnte muligheder har jeg på internettet set mange firmaer, som kan skræddersy forskellige løsninger. Det største problem er - bortset fra prisen - vel at finde et ærligt og præcist svar på følgende spørgsmål: Hvad skal spillet bruges til?
Mvh. JL