Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: servopumpe data lro. (07-10-2003 00:42:21)
Benny Jepsen
Hej Jan
Som Jørgen ganske rigtig skriver, så er en af de første ting du skal gøre dig klart - Hvad vil du bruge spillet til.
Hvis du skal bruge det det at bjærge dig selv når du er på tur, så spiller det jo ikke så stor en rolle hvor hurtig det kører.
Men hvis du vil køre konkurrence (Trophy, Winch eller Challenge) så stiller sagen sig noget anderledes. Så kan det faktisk ikke gå hurtigt nok.
Når du tænker på et hydraulisk drevet spil, så svarer det i det store og hele til et mekanisk spil - lige så længe motoren kører er der kræfter til spillet. Forskellen er så bare hvor mange kræfter du kan overføre til spillet.
Hvis du er oppe at tale om 120-140 bar og 50-60 l/min i hydraulik, så er du oppe på at skulle overføre ca 20 hp til din pumpe.
Hvis du vil have 120-140 bar og 25-30 l/min skal du bruge ca 10 hp.
Reglen er simpel - jo flere l/min du kan sende rundt i systemet, jo hurtigere kører spillet - jo højere tryk, jo højere trækkraft og temp. vil du få.
Når du skal vælge pumpe og drev til pumpen, skal du igen tænke på hvad du vil bruge den til.
Hvis du mest vil holde stille med bilen og bjærge ting, f.eks træ i skoven, eller vil bjærge dig selv uden at hjælpe med hjulene, så vælg en tandhjulspumpe der er drevet af PTO udtaget på gearkassen.
Hvis du gerne vil kunne bjerge dig selv samtidig med at du vil kunne styre hvor meget hjulene skal hjælpe, så vælg en pumpe der er drevet direkte fra motoren.
Du skal også være opmærksom på at der er flere forskellige typer af pumper. Den ZF74 pumpe som Jørgen skriver om, er en vingepumpe. Dvs. at den laver næsten det samme tryk og flow hele tiden, uanset hvor hurtig eller langsom den kører.
Hvis du vil have mere flow end den kan lave, så skal du have en tandhjulspumpe. Jo hurtigere den kører, jo mere flow laver den, men den kan ofte ikke tåle lige så mange omdrejninger som motoren kan og skal derfor have en koblingsanordning til brug for landevejskørsel så den kan afbrydes.
Jeg kører selv med et hydraulisk drevet spil, et Milemarker H12. Jeg er godt tilfreds med trækkraften, men ikke med hastigheden. Derfor har jeg lavet en mellemløsning som passer mig godt - jeg har monteret 2 stk ZF74 pumper ved siden af hinanden, og det virker fint.
Systemet er testet og har været med i de fleste trophy det har været muligt at deltage i det sidste års tid, ligesom jeg også har været med i Highland Challange de sidste 2 år.
Der er monteret en oliekøler, men ikke nogen ekstra oliebeholder ud over den der er med standard. Dvs at der nok er ca. 3 liter olie. under hård brug er der en olietemp. på ca.90 gr.C, men den falder hurtig igen.
Jeg har en hastighed på spillet på ca. 6 meter/min ved lav gear og ca. 36 meter/min i høj gear på spillet, og det passer mig fint.
Det er rigtigt, at hvis du taler med professionelle hydraulikfolk, så vil de ikke tro på at det kan lade sig gøre uden 25-30 liter olie, men det kan det altså godt.
Hvis du kommer til Seest til vores sommertid slut arrangement her i Midtjylland, så se efter en grøn Range Rover V8 pickup, der efterhånden er ved at værer godt ramponeret, så skal jeg gerne vise dig hvordan det virker i praksis.
Mvh. Benny (2711)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "torpedo"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.