sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (18-06-2011 14:10:19)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Helt generelt er det mindre godt at sætte flere batterier i fast parallelkobling, så enkelt kan det siges.
Det skyldes at der ikke eksistere to ens batterier og du derfor heller ikke kan lade dem korrekt op i parallel.
Det kræver ideelt at dit ladesystem kan lade hver enkelt batteri for sig. I praksis betyder det at man vil forkorte levetiden og ydelsen en smule på batterierne, hvis man alligevel gør det.
Derfor vil jeg råde dig til at bruge et batteri alene, der har kapacitet nok. Eller investere i et intelligent laderelæ, der kan sørge for at flere batterier kan lades individuelt. Flere af disse "intelligente" relæer har også indbygget noget logik, der sørger for at du ikke risikere at komme til en bil der ikke kan starte fordi de er forsynet med en batterivagt.
Ang. AGM så er det fine "kombibatterier", dvs at du både kan bruge dem til start og forbrug. De holder længere tid end et normalt startbatteri, men man skal helst overdimensionere dem med ca. 20% i forhold til startbatterier mht. startampere.
I forbindelse med løsningen der involvere et "intelligent" relæ, så er der ikke noget i vejen for at bruge to forskellige batterityper sammen med det, hvis det er lavet rigtigt. Du kan f.eks. vælge et lille 45Ah Optima startbatteri, der har nok startampere til motorrummet og sætte et stort deep cycle batteri til spil/forbrug bag i bilen eller under et sæde. På den måde får du det bedste af begge verdener.
Bare mine 2¢
Mvh
Jens