sv: sv: Erfaringer med 200 AH Batteri fra AGM (19-06-2011 22:03:36)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
I princippet får man flest ampere ned i sædekassen ved at
montere 2 batterier. Gerne med skillerelæ, så omtalte kalamitet undgåes. AGM betyder Absorbsion Glass Matt, altså et helt lukket og vedligeholdelsesfrit batteri. Der er ikke noget i vejen at gøre som Alfred; indskifte et enkelt batteri, blot man monterer pluskabel på nr. 1 batteri og minuskabel på nr. 2
batteri og så parallelforbinder, således man tvinger strømmen gennem begge batterier. Har man skillerelæ bør det flittige batteri sidde som blindtarm. Det er vigtigt at have en kraftig generator, minimum 65Amp. gerne mere, der kan holde batterier
fuldt opladet; halvt opladede batterier har en kortere levetid. Glemmer man at slukke hovedlys, ekstralygter mm. og ikke har skillerelæ, er det jo underordnet om så batteri er 400Amp. på et tidspunkt er der bare ikke mere suppe på alligevel.