sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sir Lucas I presume? (15-07-2011 23:22:10)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
For at komme så langt væk fra emnet som muligt- kan være dårlig stelforbindelse der er skyld i blink uden vink.
Jo Niels, englændernes alternator er den mest rigtige betegnelse for en "generator" da strømmen svinger mellem + og -. Vekselstrømgeneratorer var kendt længe før de dukkede op i biler. Officielt som de første i Citroener i slutningen af tresserne. Med til at muliggøre vekselstrømsgeneratorer i biler var var "opfindelsen" af dioder der kan lave vekselstrøm om til jævnstrøm. Ulempen ved jævnstrømsdynamoerne er de ikke kan tåle høje omdrejninger, da vindingerne, som skal løbe på langs i ankeret, vil blive slynget ud. Hertil kommer strømmen i dynamoen jo genereres i ankeret og derfor kræves store kul til at transportere strømmen ud af dette. Videre er der stort spændingsfald ved kulordningen, samt regulatoren til dynamoen er mere komplex.
Skal man have en dynamo, der yder det samme som generator,
vil den være 2-3 gange så stor.