Land Rover Forum

Svar på indlægget:

En fantastisk rejsevogn (01-08-2011 21:00:29)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj
Indrømmelse: en Defender er en rigtig Land Rover. Det er et ikon, der stort set ikke har ændret design, hverken indvendigt eller udvendigt de sidste 60 år – på godt og på ondt. Mit hjerte banker, hver gang jeg ser en Defender, men af praktiske årsager blev jeg i vinters nødt til at skifte min Defender ud med en Disco II på hvide plader.

Det første stykke tid derefter tænkte jeg ”det holder bare ikke det her Disco koncept”, men efter et halvt års ejerskab, og netop hjemkommet efter en tur til Italien må jeg nu krybe til korset – En Disco II er en fantastisk bil.

På ferien kørte vi i bjerge med hårnålesving og pas, der bragte os op i 2300 meters højde og ned igen til 800 meter, kørte på motorvej, holdte i kø og kørte om natten mm. Alt i alt 3850 km med et gennemsnitsforbrug på 10 km pr. Liter. Til at gøre turen behagelig var klimaanlægget sat på 21 grader, køletasken på bagsædet indeholdt drikkelse og madpakker, sæderne støttede de rigtige steder og benene kunne strækkes helt ud. Automatgearet og fartpiloten sørgede for en glidende kørsel, og på intet tidspunkt indtraf en følelse af, at nu var man træt af at køre - heller ikke efter at motoren på vej ned, havde brummet 16 timer i træk, kun afbrudt af chauffør skift og en enkelt tankning.

Nuvel, en Defender er stadig en rigtig Land Rover, men efter to års erfaring med en sådan, så er jeg ikke længere helt så sikker på, at fornøjelsen havde været den samme, hvis rejsen havde været gennemført i ikonet.

Og hvad vil jeg så med dette indlæg?

Blot dele min begejstring for Land Rover mærket og de forskellige modeller Land Rover producerer. Hver model har sine egne styrker og svagheder, designet med hvert deres formål for øje, og indrømmet igen: Jeg tror mit behov er mere over i retningen af et behageligt køretøj på alfa vej, og som i standardtrim (næsten) kan benyttes til Greenlaning og det er så det.

Og vil jeg så aldrig have en Defender igen?

Jo absolut, det er jo den rigtige Land Rover, men den vil aldrig kunne erstatte det en Disco II er: En fantastisk rejsevogn!

Med vink, blink, dyt og båt

Jesper
8394

ps.: Hvis nogle har erfarringer med at opnå flere km pr. liter, f.eks. ved installation af en anden intercooler vil jeg blive endnu mere begejstret:-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "dieselpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.