Ikke for at stoppe jeres dyst ud I de svære danske ord, men mere for ikke at lede et medlem på galt spor mht. diverse lovgivning.
En Discovery med Td5 motor fra 1998 til 2002 er typegodkendt til EU2 normen – og kan opnå denne godkendelse uden brug af katalysator (se f.eks.typegodkendelse A9869).
En Discovery med Td5 motor fra 2002 til 2005 er typegodkendt til EU3 normen – og er med katalysator som IKKE må fjernes hvis bilen skal opfylde lovens krav og skal kunne synes uden problemer (se f.eks typegodkendelse A12035).
I kan finde diverse typegodkendelser på trafikstyrelsens hjemmeside her:
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-Køretøjer.aspx
Mht. forbrugstal for en Disc2 Td5, så er 10-11 km/l meget normalt for en med manuel gear, hvorimod en med automatgear typisk kører 8-9 km/l. Det kan også ses på de officielle forbrugsnormer for de to forskellige typer, hvor en manuel er angivet til 10,6 km/l (grøn afgift for personbil = 10920) og en automatic er angivet til 9,7 km/l (grøn afgift for personbil = 9620).
Så forskellen i forbruget er altså ikke kun et spørgsmål om flere eller færre liter dyr diesel, men også hele 1300 kr i helårlig grøn afgift for en automatic i forhold til en manuel.
Min egen erfaring er at en moderat chip ud over lidt flere hp, også vil give et plus på ca 1 km/l i forhold til en standard Disc Td5.
LR hilsen Benny
(som nu er ved at have udsovet efter LAXI lejrpladsen nu er afleveret til udlejeren i god stand)