sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Længere på litteren med en TD5? (05-08-2011 18:16:25)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Når det blæser en svag brise, kommer der vind og når det stormer, kommer der ligeledes vind. Forskellen er intensiteten også kaldet for vindstyrke. Men begge dele er altså vind i modsætning til vindstille.
Overført til motorverden er optimering/trimning den svage brise, mens chiptuning er stormen. Vindstille er fabrikkens standardindstilling af motorstyringen.
I bilbranchen er en optimering/trimning en finjustering af motorstyringen, mens chiptuning er den totale ændring af motorstyring for at opnå en væsentlig effektforøgelse, der går ud over bilproducentens anvisninger.
Den elektroniske motorstyring er blev opfundet for at nedbringe brændstofforbruget og forureningende udslip. Udslipskrav er formuleret af myndighederne.
Før den elektroniske motorstyring kom til, kaldet man den kraftige effektforøgelse også for 'tuning' - læsere med en karriere på diverse knallerter kender sikkert til begrebene ' at hakke eller bore' en knallert og at man kunne købe tuningssæt.
En 300 tdi må iht fabriksoplysningerne effektforøges med op til 30 % uden at det går ud over maskinens holdbarhed. Om dette løft bidrager til en forbrugsforbedring er forskellig fra motor til motor.
Lovlydige værksteder vil altså kunne optimere en Td5, så den yder det optimale og har det laveste forbrug samt at loven overholdes.