sv: Længere på litteren med en TD5? (07-08-2011 23:05:29)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj
Hej Jesper,
Ærgerligt at vi ikke krydsede veje under turen sydpå. Jeg ville gerne have trukket dig hjem hvis det skulle have været nødvendigt ;o)... uden her at fortsætte Defender vs Disco snakken fra den anden tråd :o)
Vi (2 pers) er lige vendt hjem fra Italien (Dolomitterne, Toscana, Piemonte) 4 uger, 5200 km, motorvej ned og hjem, bilen godt læsset til camping, tagbagage, tagtelt, vand, 12v køletaske (har kørt i døgndrift), mad etc og godt med rødvin i bagagen hjem. Bilen var pænt læsset til.
Som du ved er bilen (Jokke) en Td5 90'er m. AliveTuning remap + intercooler, EGR-blank, elblæser, 265'er dæk. Tuningsdelen er dog ikke helt optimeret men det kommer.
Nå, men det 'interessante' er at vi har haft en rigtig fin økonomi. Jeg har kørt frisk til men har på motorvejen holdt mig imellem 105-115 kmt.
Gennemsnittet har været 10,75 km/l men det 'imponerende' var faktisk det første motorvejsstræk hjem igennem tyskland hvor vi havde 11,4 km/l på den først tank.
Umiddelbart har vi altid haft en en ferie-diesel-økonomi over 10 km/l (uden remap-intercooler) men i år synes jeg den har været en anelse bedre. Jeg tror dog svaret er at på de lange hurtige stræk - der vinder du lidt diesel økonomi med remap og intercooler. På de langsomme tulre-rundt-i-vinland stræk .. tror jeg ikke vi vinder meget med diverse remap's etc.
Svaret for mig er et helt andet. Jokke er blevet lang langt mere behagelig at køre i på ferie efter at jeg har fået den boostet lidt. Jeg ved ikke hvad den yder men vil tro det ligge omkring de 165-175 hk og det er en væsentlig forskel fra de 122 hk. Vi har langt færre gearskift, taber ikke fart i bjergene, accelererer rigtig godt og har på en eller anden måde også mindre støj i kabinen.
Og skal det sidste afsnit koges endnu mindre ned ... ja så er 170 hk bare sjovere end 122 :o)
Mvh, Lars