Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Længere på litteren med en TD5? (07-08-2011 23:05:29)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj
Hej Jesper,

Ærgerligt at vi ikke krydsede veje under turen sydpå. Jeg ville gerne have trukket dig hjem hvis det skulle have været nødvendigt ;o)... uden her at fortsætte Defender vs Disco snakken fra den anden tråd :o)

Vi (2 pers) er lige vendt hjem fra Italien (Dolomitterne, Toscana, Piemonte) 4 uger, 5200 km, motorvej ned og hjem, bilen godt læsset til camping, tagbagage, tagtelt, vand, 12v køletaske (har kørt i døgndrift), mad etc og godt med rødvin i bagagen hjem. Bilen var pænt læsset til.

Som du ved er bilen (Jokke) en Td5 90'er m. AliveTuning remap + intercooler, EGR-blank, elblæser, 265'er dæk. Tuningsdelen er dog ikke helt optimeret men det kommer.

Nå, men det 'interessante' er at vi har haft en rigtig fin økonomi. Jeg har kørt frisk til men har på motorvejen holdt mig imellem 105-115 kmt.

Gennemsnittet har været 10,75 km/l men det 'imponerende' var faktisk det første motorvejsstræk hjem igennem tyskland hvor vi havde 11,4 km/l på den først tank.

Umiddelbart har vi altid haft en en ferie-diesel-økonomi over 10 km/l (uden remap-intercooler) men i år synes jeg den har været en anelse bedre. Jeg tror dog svaret er at på de lange hurtige stræk - der vinder du lidt diesel økonomi med remap og intercooler. På de langsomme tulre-rundt-i-vinland stræk .. tror jeg ikke vi vinder meget med diverse remap's etc.

Svaret for mig er et helt andet. Jokke er blevet lang langt mere behagelig at køre i på ferie efter at jeg har fået den boostet lidt. Jeg ved ikke hvad den yder men vil tro det ligge omkring de 165-175 hk og det er en væsentlig forskel fra de 122 hk. Vi har langt færre gearskift, taber ikke fart i bjergene, accelererer rigtig godt og har på en eller anden måde også mindre støj i kabinen.

Og skal det sidste afsnit koges endnu mindre ned ... ja så er 170 hk bare sjovere end 122 :o)

Mvh, Lars







Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "automatgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.