sv: sv: 200 tdi (28-08-2011 09:29:32)
Peter Hansen #4214, reg. ssj
"øvelsen" med at lægge en 200TDI i en 88" bliver vist hverken mere eller mindre lovlig fordi man laver en mere eller mindre lovlig - men meget tiltrængt forbedring af bremsesystemet.
Den under optimale forhold opnåelige tophastighed -ned ad bakke - medvind - forøges jo ikke, med mindre man ændrer gearingen. Den tilladte totalvægt forøges jo heller ikke Derfor forringer man jo ikke set-upp'ets bremseevne ved ilægning af en 200TDI, i forhold til det orriginale set-up med en 2 1/4 l.
Det er vel køretøjets hastighed og vægt der er betemmende for bremsernes dimensionering og ikke motorens ydelse. Men vi kan hurtig blive enig om at en optimering af en seriebils bremser under alle omstændigheder er meget ønskelig.
Med hensyn til om en arbejdsydelse er "alt, alt for dyr" afhænger det vel af efterspørgerens økonomiske formåen og villighed til at betale.
Hvis en køber til en given vare har et rådighedsbeløb der er 5 gange mit, så oplever han vel kun varens pris som en 1/5 af den belastning for hans økonomien som jeg.
Med 200TDI, disc-brake hilsen
Peter