sv: sv: sv: sv: Defenderen er død ... længe leve Defenderen! (01-09-2011 10:28:03)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Tøv en kende!
Ganske som vi er holdt op med at klæde os i vadmelskofter, stakke hø med to- eller tregrenede tyve, kommunikere med gåsefjer og blæk, kastrere smågrise med udtjente barberblade og har ladet tilværelsen invadere af Transformers, iPads og en springflod af syntetiske produkter, er også biler i stadig forandring.
Tiden går og man kan enten gå i stå eller følge med.
Sådan er det i bilernes verden.
Land Rover må forholde sig til den virkelighed, selskabet er omgivet af; krav til miljø, sikkerhed og energieffektivitet foruden aggressive konkurrenter.
Vilkårene er simple: Følg med eller forsvind.
I Gaydon vejer både fortiden og nutiden tungt på vægten; målet er at skabe en symbiose af den historiske arv og fremtidens krav.
En yderst krævende opgave, som tages meget seriøst.
DC100 er et koncept, der skal optimeres.
Reaktionerne på den afslørede konceptbil bliver utvivlsomt brugt som pejlemærker, men der er næppe grund til at forvente et reaktionært slutresultat.
Der er kun én vej for Defender: fremad.
Ellers er den dømt til forvisning i de bilhistoriske annaler.
Designchef Gerry McGowern:
... details are still scarce, the Land Rover design team has aimed for what it calls a ”functional and purposeful design“ that celebrates the practicality of the original.
”This isn’t a production-ready concept, but the beginning of a four-year journey to design a relevant Defender for the 21st century“.
DC100 er langtfra færdigudviklet, men der bliver under alle omstændigheder tale om et målrettet og funktionelt design med respekt for originalens praktiske anvendelighed.
Administrerende direktør Colin Green:
”If we get it wrong, we are messing up one of the industry’s biggest icons“.
Det står krystalklart for ledelsen i Gaydon, at det er en tung arv, som skal løftes uden at ridse lakken på en af bilindustriens stærkeste ikoner.
DC100 er baseret på chassisplatformen fra Discovery med uafhængigt ophængte og affjedrede hjul og Terrain Response. Land Rover nøjes ikke med at udvikle en ny Defender til nyudviklede 4-cylindrede benzin- og dieselmotorer, men også til den hybridteknologi, der utvivlsomt kommer til at præge udviklingen af biler fremover.
Så lad os give den nye Defender en chance for at få hjulene til jorden, før den dømmes.
Med vink og Landyt-dyt fra en glad Defender-ejer med et åbent øje for dagen i morgen
Morten