Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 15:36:01)
Anders Christensen #8316, reg. øsj
Da Minestry of Defence, MOD, skulle lave aftalen om en "airborne" model med LR, var et par repræsentanter på besøg hos LR's spesial design afdeling, hvor der stod en alm serie 2 88" som var skåret helt ind til benet i et forsøg på et lave en letvægts model til det britiske marinekorps.
Dette køretøj var de vilde med, og det blev grund formen til det vi kender som lightweight/half-ton. I sin spæde start hed projektet lightweight land rover, nyttelasten var 1/4 ton. Men da køretøjet kom i produktion kom det til at hede half-ton LR da man havde opvejet det til et halvt ton.
Som den står i en helhed vejer en ligthweight mere end en alm 88", den taber sig 240 kg når alle delene bliver fjernet. Vægt kravet på 2500 pund kom fordi den mest brugte helikopter, en wessex, kun kunne løfte dette, det viste sig at det kun kunne lade sig gøre hvis den blev skilt ad, deraf formen og opbygningen. Da produktionen begyndte, havde forsvaret fået nye helikoptre, og da de kunne løfte mere,var det ikke nødvendigt at skille dem ad, men produktionen fortsatte med samme koncept.
Dette er historien i korte træk hvad angår lightweight'en.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "krumtap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.