sv: Soft top til 90´er (23-09-2011 09:13:04)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Ja, der er nok ingen tvivl om at det er "state of the art" I her fundet der, men det er prisen nu også. En standart soft-top er noget billigere, selv i Exmoor-kvalitet.
Så er der spørgsmålet om roll-cage/styrtbøjle. Ingen tvivl om at en form for styrtbøjle er en god ting. Men med så meget andet her i livet, så er der tre måder på alting. Skal man køre hardcore offroad, så er et fuldt ALRC og FIFA godkendt sikkerhedsbur sikkert en god ting, ligesom man sikkert også har opgraderet med sin Octavia RS med et DASU godkendt sikkerhedsbur inden man stiller op i DM i Rally.
Skal man bare have noget der holder afstand mellem ladkanten og jorden, skulle den rulle en tur i grøften, så er jeg sikker på at man kan få lavet en bøjle billigere end den viste XS model. Også billigere end en Safety Devices der optager hele ladkassen. Er det at gå på kompromis med sikkerheden? Tjae, nu er en "Defender" fra '86 vel ikke nogen 5 NCAP stjernet vogn i forvejen? Der er ingen sidebeskyttelse, ingen stødabsorberende front, og hard-toppen i sig selv er vel heller ikke "indestructable" I grunden er det sjovt at se hvor mange der mener en soft-top uden løbsgodkendt bur er livsfarlig, men samtidíg finder at hard-toppen er tilstrækkelig beskyttelse.
Så alt i alt er det vel et spørgsmål om temperament. Ingen tvivl om at XS er en fed løsning, men skal man bare bruge bilen på lidt mudrede markveje og samtidig er "on a budget" så vil jeg påstå at mindre kan gøre det. Også selvom man vælger Exmoor's kvalitet, som efter hvad jeg har set overgår både Paddock og All-Wheel-trim i kvalitet, selvom jeg nu er godt tilfreds med min All-wheel soft-top.
Held og lykke med nyerhvelsen
Mvh Niels