sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (29-10-2011 17:40:46)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
At skifte starter...
Så er første etape gennemført og starteren er udskiftet - på to timer "flat"!
"Nam'm, det kan man ikke så hurtigt", hører jeg fra koret.
Jo det kan man godt når man gør det på den nemme måde i en Diesel.
De sidste par gange har jeg henholdsvis brugt, først en hel weekend og næste gang 6 timer på det. Begge gange ved at tage for-røret af først for derefter at bruge næsten 1½ time og et par speciallavede skruenøgler på at afmontere eller montere starteren.
Det kan slet ikke betale sig.
Denne gang var møtrikkerne mellem for-røret og resten af udstødningen rådnet så meget sammen at jeg ikke ville have andet valg end at skære dem af. Og da jeg ikke lige havde nogen rustfaste/hærdede liggende, men derimod en ny pakning til manifolden. Så blev det manifolden der kom af.
Man fjerner slanger og spjældarm fra indsugningsmanifolden, for derefter at snuppe de 9 møtrikker der holder ind og udstødningsmanifold på plads. Et let bræk i rørene og så er de ude!
Nu er starteren lige så tilgængelig som en beruset gammeljomfru på et værtshus :-) En to tre og starteren er ude. Ingen specialnøgler, ingen skrabede knoer og ingen nedfaldene dillerhår fra undervognen i ansigtet.
Det tager selvfølgeligt 10-20 minutter at rengøre pakfladerne til manifolden og skrue det hele sammen igen.
Hvilken sand fornøjelse at skifte starter denne gang. Alt udførligt fra toppen og alt fuldt tilgængeligt.
Hilsen
Jens