sv: sv: sv: Dimmensionering af ledninger? (03-11-2011 09:25:31)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Enig Lars; dog kan man sige det ville være smart med returledning på Landroveren, da brug af ramme mm. som stel, bevirker der opstår galvanisk tæring, især hvor aluminium er involveret. Ikke mindst ved fugt og salt, som jo ofte forekommer.
Har man mistanke om stort strømtab/spændingsfald tager man sit voltmeter,
indstiller på skala 0-2v. tænder for strømbruger eks. forlygte, sætter den ene målepind på en ledningsforbindelse så tæt på strømbrugeren som muligt
og den anden målepind på batteriets pluspol og aflæser- her skulle så helst være mindre en 0,3v. Stelforb. måles ved at sætte målepind på stelforb. så tæt på strømforbruger som mulig og andenmålepind på batteriets minuspol, her skulle også gerne være mindre end 0.3v. Ønsker man at fastsætte hvor evt. spændingsfaldet er, kan man måle et stykke af gangen, eks. stelforb. på pære til karosse; er der mere end 0.2v.
er det værd at etablere bedre stelforb.