Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 18:46:55)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Snedigt - but no cigar.
Positionslyset er dioder og leder derfor kun fra plus til minus... Men jeg har tegnet det op som normale pærer da, jeg ikke ønsker at begrænse ledningsnettet til diodedrift, det kunne du jo ikke vide :-)

I og med at det relæ længst til venstre på diagrammet er koblet til tænding, vil lyset jo alligevel slukkes når man tager nøglen af, på nær positionslyset, så jeg har altså lavet det som "semi-kørelys-automat".. Den lille forskel ville være at nær/fjernlys kun tænder når motoren rent faktisk går.
Som det er nu, skal bilen være slået til tænding for at få mere end positionslys. Men lader man kontakten stå til nærlys, vil positionslyset brænde videre når man tager nøglen af.

I den fagre nye verden skal der være en kontakt mere som kan stå på MANUEL eller AUTOMATISK og sørge for at positionslys + nærlys tænder når motoren går selvom lyskontakten står afbrudt. Men samtidigt sørger for at kørelyset ikke tapper batteriet hvis bilen går ud og man ikke lige er der...

Funktionen med at at have en AUTOMATISK indstilling, kan være rigtigt smart, og hvis man får brug for positionslys selv om motoren er slukket, skal man så bare slå over på MANUEL.
Men hvor pokker kan man snuppe signalet henne?
Jeg ville kunne leve med at den var koblet på trykføleren til olietrykket, da man nok alligevel ikke kommer langt uden olietryk, men er det ok at gøre det?

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.