sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 18:46:55)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Snedigt - but no cigar.
Positionslyset er dioder og leder derfor kun fra plus til minus... Men jeg har tegnet det op som normale pærer da, jeg ikke ønsker at begrænse ledningsnettet til diodedrift, det kunne du jo ikke vide :-)
I og med at det relæ længst til venstre på diagrammet er koblet til tænding, vil lyset jo alligevel slukkes når man tager nøglen af, på nær positionslyset, så jeg har altså lavet det som "semi-kørelys-automat".. Den lille forskel ville være at nær/fjernlys kun tænder når motoren rent faktisk går.
Som det er nu, skal bilen være slået til tænding for at få mere end positionslys. Men lader man kontakten stå til nærlys, vil positionslyset brænde videre når man tager nøglen af.
I den fagre nye verden skal der være en kontakt mere som kan stå på MANUEL eller AUTOMATISK og sørge for at positionslys + nærlys tænder når motoren går selvom lyskontakten står afbrudt. Men samtidigt sørger for at kørelyset ikke tapper batteriet hvis bilen går ud og man ikke lige er der...
Funktionen med at at have en AUTOMATISK indstilling, kan være rigtigt smart, og hvis man får brug for positionslys selv om motoren er slukket, skal man så bare slå over på MANUEL.
Men hvor pokker kan man snuppe signalet henne?
Jeg ville kunne leve med at den var koblet på trykføleren til olietrykket, da man nok alligevel ikke kommer langt uden olietryk, men er det ok at gøre det?
Hilsen
Jens