Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 22:46:28)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Tja - der er jo ikke rigtigt nogen tallerken lige nu...

Som det ser ud nu er det ikke engang rigtigt standart her efter 30 års "vedligeholdelse" af systemet.
Jeg står med en bil hvor lyskontakten er en jeg har skrællet ud af en gammel polo og den hænger i et par ledninger under instrumentbordet.
Ledningerne videre ud til lyset er delvist isoleret med elektrikertape og delvist med gaffa fordi de har været smeltet.
Sikringsboksen hænger også i et par ledninger under instrumentbordet og der sidder fire sikringer på 35A, som er omviklet med ledning fordi man ikke kan få de glassikringer nogen vegne mere - men jeg regner med at halvdelen af en 1½ kvadrat ledning smelter før en hel 1½ kvadrat ledning (?)...
Den er faktisk synet sådan, men synsmanden og jeg var enige om at det nok var bedre at gøre det mere brugervenligt :-)

Kort og godt, så er hele balladen lige til at klippe ud og smide væk.

Nu har jeg så besluttet at hele ledningsnettet skal skiftes ud og opgraderes til ledninger med under 3% tab til alle forbrugere.
Det betyder relæer tæt på storforbrugerne og større ledninger.
Jeg har haft et par fjernprojektører på taget (også synet, men som arbejdslamper) og de har kørt på en separat kontakt.
Der er intet baklys, det vil jeg gerne have til at køre på et par små arbejdslamper på bagkanten af taget. Og de skal selvfølgeligt tænde med bakgearet og kunne tændes separat også.
Jeg har et raioanlæg, der er helt er lavet udenom alt andet, da det tager op til 25A når jeg sender. Men jeg ville gerne have at det kom med på en AUT/MAN tilbehørsknap i samme stil som kørelyset.
Jeg vil gerne have kørelysautomatik, men det skal kunne lade sig gøre at have bilen startet for at lade batterier op uden forbrug. Så det skal være til at slukke alt lys osv.
Jeg vil gerne have mulighed for at køre med så økonomisk et lys som muligt, dvs. LED til positionslys. (normalt nær+pos lys tager faktisk 1/4 hestekraft - ½% af bilens maxydelse hele tiden og diesel er ikke gratis...)

Et af de mest komplicerede systemer er lige blevet lyset - så det er her jeg starter.

PS: Vedlagt opdateret tegning med korrekt placering af olietrykskontakt.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bakgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.