sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 22:46:28)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Tja - der er jo ikke rigtigt nogen tallerken lige nu...
Som det ser ud nu er det ikke engang rigtigt standart her efter 30 års "vedligeholdelse" af systemet.
Jeg står med en bil hvor lyskontakten er en jeg har skrællet ud af en gammel polo og den hænger i et par ledninger under instrumentbordet.
Ledningerne videre ud til lyset er delvist isoleret med elektrikertape og delvist med gaffa fordi de har været smeltet.
Sikringsboksen hænger også i et par ledninger under instrumentbordet og der sidder fire sikringer på 35A, som er omviklet med ledning fordi man ikke kan få de glassikringer nogen vegne mere - men jeg regner med at halvdelen af en 1½ kvadrat ledning smelter før en hel 1½ kvadrat ledning (?)...
Den er faktisk synet sådan, men synsmanden og jeg var enige om at det nok var bedre at gøre det mere brugervenligt :-)
Kort og godt, så er hele balladen lige til at klippe ud og smide væk.
Nu har jeg så besluttet at hele ledningsnettet skal skiftes ud og opgraderes til ledninger med under 3% tab til alle forbrugere.
Det betyder relæer tæt på storforbrugerne og større ledninger.
Jeg har haft et par fjernprojektører på taget (også synet, men som arbejdslamper) og de har kørt på en separat kontakt.
Der er intet baklys, det vil jeg gerne have til at køre på et par små arbejdslamper på bagkanten af taget. Og de skal selvfølgeligt tænde med bakgearet og kunne tændes separat også.
Jeg har et raioanlæg, der er helt er lavet udenom alt andet, da det tager op til 25A når jeg sender. Men jeg ville gerne have at det kom med på en AUT/MAN tilbehørsknap i samme stil som kørelyset.
Jeg vil gerne have kørelysautomatik, men det skal kunne lade sig gøre at have bilen startet for at lade batterier op uden forbrug. Så det skal være til at slukke alt lys osv.
Jeg vil gerne have mulighed for at køre med så økonomisk et lys som muligt, dvs. LED til positionslys. (normalt nær+pos lys tager faktisk 1/4 hestekraft - ½% af bilens maxydelse hele tiden og diesel er ikke gratis...)
Et af de mest komplicerede systemer er lige blevet lyset - så det er her jeg starter.
PS: Vedlagt opdateret tegning med korrekt placering af olietrykskontakt.
Hilsen
Jens