Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Dimmensionering af ledninger? (09-11-2011 12:01:56)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl
Hej Verner og Lars

Jeg er enig i at man ikke bruger skroget til retur på samme måde som karossen anvendes i en bil, men jeg stadig mener det som jeg forsøgte at påpege kan anvendes.

En stor del af en LR er aluminium, som mig bekendt ikke er den bedste leder, og det er derfor ikke altid sikkert at der er ordentligt strømførende metal inden for rækkevidde som f.eks. karossen der kan anvendes til returstrømmen der hvor lamperne monteres - f.eks. på taget.

De lygter jeg har monteret er limet fast til indersiden af ruderne i varerummet bag i bilen, og der er et stykke til ordentligt strømførende metal. Derfor har jeg ført 2 ledninger frem fra batteriet til lygten, således at både + og – er ført i ledning hele vejen. Dette vil jeg under alle omstændigheder have gjort, selvom det f.eks. var lygter der skulle sidde på ARB bull baren ude foran – selvom der er strømførende metal til stede. Dette ud fra den betragtning som i begge påpeger med usikker returvej.

Til langt hovedparten af de vi selv sætter på bilernes elnet mener jeg at man kan underlægge de samme betragtninger som på en båd. Jeg ser ingen grund til at lave samme ”engelske” ledningsføring som der er lavet fra fabrikkens side – med mindre selvfølgelig man er ved at udskifte en del af elnettet. Jeg tror at spil, lygter eller kompressorer udgør 90% at de ting som der generelt set sætte i en LR, og disse ting bør efter min mening have før både + og – fra batteriet til forbrugeren – selvfølgelig via relevante kontakter, afbrydere samt relæer alt efter hvordan man ønsker tingene monteret.

Vælger man at føre både + og – frem til forbrugeren, så mener jeg fuldt ud at bogens formler kan anvendes.

/Morten
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stikaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.