sv: sv: sv: Dimmensionering af ledninger? (09-11-2011 12:01:56)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl
Hej Verner og Lars
Jeg er enig i at man ikke bruger skroget til retur på samme måde som karossen anvendes i en bil, men jeg stadig mener det som jeg forsøgte at påpege kan anvendes.
En stor del af en LR er aluminium, som mig bekendt ikke er den bedste leder, og det er derfor ikke altid sikkert at der er ordentligt strømførende metal inden for rækkevidde som f.eks. karossen der kan anvendes til returstrømmen der hvor lamperne monteres - f.eks. på taget.
De lygter jeg har monteret er limet fast til indersiden af ruderne i varerummet bag i bilen, og der er et stykke til ordentligt strømførende metal. Derfor har jeg ført 2 ledninger frem fra batteriet til lygten, således at både + og – er ført i ledning hele vejen. Dette vil jeg under alle omstændigheder have gjort, selvom det f.eks. var lygter der skulle sidde på ARB bull baren ude foran – selvom der er strømførende metal til stede. Dette ud fra den betragtning som i begge påpeger med usikker returvej.
Til langt hovedparten af de vi selv sætter på bilernes elnet mener jeg at man kan underlægge de samme betragtninger som på en båd. Jeg ser ingen grund til at lave samme ”engelske” ledningsføring som der er lavet fra fabrikkens side – med mindre selvfølgelig man er ved at udskifte en del af elnettet. Jeg tror at spil, lygter eller kompressorer udgør 90% at de ting som der generelt set sætte i en LR, og disse ting bør efter min mening have før både + og – fra batteriet til forbrugeren – selvfølgelig via relevante kontakter, afbrydere samt relæer alt efter hvordan man ønsker tingene monteret.
Vælger man at føre både + og – frem til forbrugeren, så mener jeg fuldt ud at bogens formler kan anvendes.
/Morten