sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sløv V8´er med højt forbrug... (13-11-2011 11:14:36)
Ole Jensen
Skift - kæde og begge tandhjul samt knast og 16 nye løfter…! evt. også dizzy drivegear på knast og dizzy, når nu du er igang så overveje også 16 pushrod, rockarm, og ny shaft, så bliver det super. Når nu frontcover er demount. så skift lige oilpump samtidige…! så bliver det kanon :)
RV8 er kendt for at spise knast og løfter…!
Oprindeligt er løfterne lidt kileformet i anlægsfladen således løfteren roterer om sig egen aksel, så den slides uniform på fladen, når du når ind til "hjertet" vil du helt sikker konstater at der er flere løfter som ikke roterer og knastloppen på pågældende meget slidt samt løfteren er slidt helt konkavt.
En stor synder i sammenhænget omkring slidt knast/løfter er olien eller dårligt vedligeholdt motor. Moderne olie har et lavt indehold af ZDDP. Gamle motordesign som RV8 kræver olie med højt indhold af ZDDP. Additivet på købes på små flasker, således man selv kan hæve ppm. i olien svarende til niveuet, fra før katalysatorens indførelse. (man kan naturligvis stadig købe olie med "normalt" ZDDP ppm. niveu…!)
(bemærk..ZDDP er ikke kompatibelt med katalysator..!!)
Køb også service kit til dine SU carb.
- og ny rotor/cap/cable og moderne tændrør er bestemt ikke at fornægte. (overvej en ny coil med lidt mere i juice..) du skulle måske endda tænke på at udskifte dit tændings sys. til eks. 123ingnition el. MegaJolt.
Du kan med fordel bruge en ny knasten fra 3,5 EFI på din carb. motor…!
Mvh. Ole