sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sløv V8´er med højt forbrug... (14-11-2011 20:09:54)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl
Hej igen Leif :)
I lige præcis det øjeblik hvor gnisten springer, kort for TDC i kompresions-takten, er man faktisk så langt væk fra en åben ventil som man ka' komme i en 4-takts motor....
Jeg kan, med min bedste vilje, ikke se at en indsugnings- eller udstødningsventil der åbner og lukker ca. 2 grader for sent, kan ha' nogen indflydelse på hvor meget "fortænding" motoren skal stilles til.
Vi er helt enige om at tændingsjusteringen er vigtig for ydelse og økonomi. Vi ka' sikkert også blive enige om at en "slidt" knastaksel går ud over ydelsen pga. kortere åbningstid og mindre "løft", men om den åbner og lukker ventilerne 2 grader for sent, kan jeg ikke se skal ha' nogen indflydelse på hvordan jeg skal justere tændingen...
Beklager ;)
Og dog... Hvis knasten og knastkæden er så slidte, at fyldningen bliver væsentlig dårligere, vil kompresionen selvfølgelig blive lidt lavere, og tændingen kan derfor justeres til at tænde lidt tidligere, uden at det resulterer i tændingsbanken... Er det det du vil frem til ?