Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sløv V8´er med højt forbrug... (16-11-2011 20:40:27)
Ole Jensen
Til at starte med må du nok erkende at sandsynligheden for at du har valgt en model med forkert motor, se i relation til bekymring omkring brændstoføkonomi, er overvejende sandsynlige.

En LR90/RV8/LT85 har en brændstoføkonomi på omkring 5-7 km/l i snit som normalt årsforbrug. Man kan godt opnå tæt på 8 km/l på langtur, med lav vægt og fornuftig kørekultur.

Grundelementerne for en god brændstoføkonomi, er en sund motor, hvor tænding og karburator står og virker optimalt. Bemærk venligst at en slidt transmission heller ikke bidrager positivt. Dertil kan man yderlige lægge eller fratrække sin kørselsmønster eks. tungt læs/træk, mange koldstarter, små tur, bytrafik, store tykke bamse dæk med groft M/T mønster og lavt tryk…kontra opvarmet motor, langtur, let højer fod, fornuftigt dæktype til underlag, ingen extra dødvægt.

Men hvis man bruger bilen til det den er designet til, altså som et arbejdekøretøj, så vil forbruget med overvejende sandsynlighed være på de nævnte 5-7 km/l set over en længer periode.

Så med dine 6,2 km/l er din økonomi helt skudt i bund endnu, men du kan klart optimer, hvis du gider - har forstanden - lysten til at bruge lidt tid og penge… Jeg læser ikke dine forud gående indlæg som at alle elementerne er til stede endnu, det kommer de nok ;) …(kan naturligvis fejlfortolke..fælt…!)

Kan se på dit vedhæftet foto, at pulsair systemet stadig er tilkoblet…! Start med at frakoble pulsair det gør ingen gav nu... efter 120T km, tværdigmod. Pulsair har sin berettigelse når motoren er ny…! når den er driftbrugt og tilsodet vil udstødningspartiklerne bridrage med ydeligere slidtage…!

Del evt. dine tiltage op i forskellige logiske faser, som eksempelvis.

Fase #1 - Optimer tændings systemet i forhold nuværende tilstand af både tændsystem og motoren. Hvis du ikke vil eller har råd til modificering, så renoverer det du har ny cap/rotor/cabler/rør - og du kan lige så godt erkende at du skal tilbage til ca. 14 btdc - har selv haft en RV8 der gik bedst når den stod ved "F" i "before på skalaen, jeg justeret dog til 12 btdc og så blev der ellers bestilt reservedele hjem.

Fase #2 - Købe et service kit til dine SU carb. så de kan bringe tæt på tilbage normalt niveau. Alternativt kan du evt. også giv dem den helt store tur med et rebuild kit til begge.

Fase #3 - Skift takt kæde/hjul samt knast og løfter. Den org. kæde/hjul er en temmelige uheldig konstruktion, der findes en del aftermarket alternativ som er lysår frem i sandalen. Gå som min. efter en duplex/roller kæde - bruger selv duplex sæt m. adjustable vernier cam pulley, så kan man juster helt optimalt når man en bruger en uorg. knast, men det koster…!

Overvej i forbindelse med fase #3 det tideliger nævnte stød/rock/shaft samt pumpe, en pæn del af olietrykket går tabt i netop disse og det overses ofte, glem ikke preload.

Men..men.. det gider du vel næppe… med den nuværende økonomi ;0)

Cheers Ole J.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bagfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.