Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 17:43:20)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Høystærede forum

TDI-motorernes særheder har jeg gennem årene vænnet mig til, men lige nu er jeg på bar bund i en prekær situation, fordi det drejer sig om en Disco II TD5, som jeg kun lige er begyndt at vænne mig til.

Symptomer:
Den forrige ejer gjorde opmærksom på, at den bruger lidt vand. Det passer. Har lige efterfyldt, og der var plads til en stigning på 2-3 cm over ”daglig vande“.

Den er ustabil med hensyn til leverancen af varm luft i kabinen. Det er on and off.

Temperaturmåleren er stoisk som en oldgræsk filosof, rokker sig ikke ud af det vanlige ståsted. Altså intet alarmerende der.

Der er ingen umiddelbare mislyde fra maskinrummet.

Ingen mayonaise på olieproppen, ingen vandperler på oliepinden, ingen oliepletter på vandspejlet i overløbsbeholderen og intet dryp at spore nogetsteds fra maskineriet.

Ved de seneste tre køreture har den lagt hjemstavnen i en diffus sky af røg og på de efterfølgende to-tre kilometer gjort sig bemærket ved at trække en 50-100 meter lang hale af hvidlig røg efter sig fra udstødningen. Der er næppe tale om et normalt udslip af kondens, da den ikke gav sig af med den slags ved de første fem-seks køreture efter overtagelsen.

I forgårs skød den fødeslangen til trykregulatoren fra sig og lagde sognevejen i oliebad, mens den stillede sig ”på tværs“ på vej op ad bakke - holdt op med at trække.

Aha, tænkte ham omme bag bakkelitten, så er det måske ”spildolie“ på en varm udstødning, som lægger omegnen i tågeslør, men nixen. Fødeslangen blev sat på plads med et meget bastant spændebånd, og alligevel muntrer bæstet sig med at møge og ryge.

Hvad er diagnosen? En utæt toppakning, en defekt turboslange eller noget helt tredje. Hvad skal jeg lede efter.
Forslag modtages med tak.

Mvh'er Morten
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.