Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 18:44:40)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Dem jeg køre på hedder Insa Turbo Special Track og de er mærkede M+S, så de er fuldt gangbare i norden. Plus at man kan få dem for under 4000,- leveret. Noget billigere end "rigtige" Simex.
Det er rigtigt at piggene ikke virker i dyb sne, det er det mønsteret er til.

Man kan sige at der er to "skoler" når man skal vælge snedæk. Enten kan man gå efter flotation dæk, dæk der har så stor trædeflade at man kan sammenligne dem med snedæk. Her anbefaler min ven Stefano på Island at jeg montere min SIII 88" med 38" dæk for at de kan bære i løs sne. 110" Defendere anbefaler han at man montere med 44" dæk, som han selv kører med om vinteren. Det er hvad Islandrovers, som han kører i, er nået frem til virker i dagligdagen på Island om vinteren.

Den anden skole, er så den jeg tilslutter mig, mest fordi at vi ikke må hæve vores biler så meget så man kan få de kæmpe dæk på :-)
Men den går på at montere smalle dæk med godt greb og stor selvrensning. De virker på en af to måder. Enten så har man greb nok til at skubbe sig igennem sneen, eller også graver de sig ned til der er fast grund under dækkene. Og det virker!

Vi kender alle den situation hvor bilen køre "lidt" fast i sneen og der bliver en lille fordybning under hjulene med is i bunden. Nu er det ligemeget hvor gode vinterdæk man ellers har, for det er en lille gryde is man her bilen stående i og den vil bare ikke op.

Det er her piggene kommer til deres ret. Er de skruet korrekt i, så de er forskudt på omkredsen, så vil de raspe sig ned i underlaget som et rivejern og inden længe er man nede ved fast underlag.
Tilfrosne søer eller sort is på vejen - hvad er forskellen. De virker begge steder.

Piggene jeg kører med bruges også til isbaneløb, snescootere og motocross, så de er i allerhøjeste grad også til høj hastighed. Jeg har kørt en sæson indtil videre og har endnu ikke mistet en pig.

De fås til alt fra fodtøj (kan anbefales) til gummiged og består af en bastard mellem en sætskrue og en træskrue, som skrues i med en speciel bit, der også virker som dybdestop. I centrum af skruen sidder der en hårmetalkerne ligesom spidsen af et murebor, så de slides ikke sådan lige op.

Begge de to Michelindæk du nævner er da dæk til rene landeveje eller?

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.