sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 13:44:59)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl
Hej Paw
Jeg har skiftet sensoren uden at skifte bøsningen, uden det har givet problemer - optimalt bør både bøsning og oliepakning skiftes, men jeg har som nævnt sluppet fra bare at skifte sensoren.
Prøv at afmontere hjulet, således at du kan komme til forsigtigt at dreje på navet - bank herefter forsigtigt på abssensoren - du skulle gerne kunne mære at det bliver betydeligt mindre slub i navet pga. sensoren er helt nede og røre tandkrandsen på dit CV-join. Hvis du ikke kan det, så er din sensor ikke langt nok inde.
Værkstedsmanualen for Discovery 1 beskriver at man ved montering bør trykke sensoren helt i bund, herefter vil tandkrandsen skubbe den på plads når bilen kører = selvjustering - we like :)
Men - hvis du oplever at sensoren kryber ud efter få km kunne det tyde på at din bøsning ikke magter at holde sensoren på plads længere - hvis du ikke har en ny bøsning kan du med en fin fatningsskruetrækker vippe nogle af "fanerne" lidt ud på bøsningen, så klemmer den lidt mere på sensoren. MEN - det kan også være at du har slub i dine lejer, hvilket vil skubbe sensoren ud, ligegyldigt hvor stramt sensoren sidder!
Føleren burde være noget der enten virker eller ikke - hvis du ohm'er den med et multimeter burde den vise ca. 1Kohm (mener jeg målte en ny til 890ohm) - omvendt mener jeg at den virker ved at en lille magnet inden i sensoren bevæger sig frem og tilbage ifht. en spole (det er spolens modstand du måler med ohm-meteret) - hvis det er rigtigt kan den formegentlig - som alt andet mekanisk - blive træt. Mener jeg har læst en referencespænding der skulle kunne måles fra sensoren ved hjulrotation 1 gang i sek. på knap 1 volt - men, da den virkede før du begyndte at "pille" tror jeg snarere det er navet eller bøsningen.
Mange hilsner
Hans