sv: sv: sv: sv: sv: Køb af Defender - sikkerhedsaspektet (07-12-2011 18:40:59)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Hvad nytter statistikker når man ligger lit de parade foran arvingerne ?
Det er utrolig vanskeligt, at udarbejde retvisende statistikker og undersøgelser af, hvordan et bestemt bilmærke/type/model/årg opfører sig i tænkte situationer.
Volvo og Saab havde/har(?) en havarikommission, der undersøgte uheld, hvor deres respektive bilmærke var involveret i - de må da have stødt et par gange sammen!
Ud fra disse erfaringer lavede fabrikkerne så deres sikkerhedsmæssige forbedringer. Og derfor er svenske biler relativ tunge.
For mig at se er biler sikkerhedsmæssig 'nye' i ca. ti år. Derefter har udviklingen overhalet modellen!
En Range Rover Sport er blandt de sikreste biler overhovedet, men sammenlign den lige med en Classic: forskellen er helt tydelig!
Så er den en faktor, som statistikker og haverikommissioner ikke kan tage højde for: føreren.
Jo nyere bilen er, des hurtigere kører de fleste rutinerede bilister. Det er mine personlige erfaringer. Tøffer jeg afsted i ældre biler, kører jeg anderledes forsigtig, mere defensiv. Prøv lige at ransage jer selv: flertallet gør det samme: vi tager hensyn til bilens alder!
Derfor kan det være, at uheldet forløber anderledes end hvis begge førere har samme kørestil og temperament.
Kør forsigtig i jeres LAND ROVERS!