sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 13:11:58)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj
Hej Peter,
Hmmm....
"skyldes at knokkelledene er alm. enkelt-kardanled der har små ændringer i omdrejningshastigheden - to accelerationer og to decelerationer på en 360 gr. akselrotation. rykkene bliver tydeligere jo større vinkel kardanledene skal optage.
Moderne forhjultrukne biler har homokinetiske led - dvs. den indbyrdes hastighed de to aksler imellem er konstant."
Hvad er det du prøver at fortælle os ?? at akslen på hver side af et gammeldags kryds har forskellig hastighed ?? ;-)
Hvis du indenfor almindeligt styreudslag kan kan mærke noget som helst skal du have renoveret din foraksel,det er først mærkbart når akslen kan begynde at "sjippe" pga slør. De homokinetiske led der køre rundt med en gnasket kugle og tilhørende spor, kan låse og modvirke opretning, og har i principet 6 eller 8 "ryk" pr. omg.
Og alt det der sker eller ikke sker når vi køre på is og i sne, skyldes noget der sidder ca 40 cm. bag rattet ;-)
Angående vinterdæk skal man huske at de lavet af en blødere gummiblanding, når de er ca 4 år er de lige så "stive" som et sommerdæk, og derfor ikke noget værd på is, men kun i dyb sne.
Jamen jeg har da vinterdæk på !!
Håber i alle kommer godt gennem vinteren
Per