Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:46:26)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det at svejse støbegods er så nok ikke helt en begynderopgave, men helt sikkert gørligt.

Du skal bruge en elektrodesvejser (pindesvejser) og en stor gasbrænder eller et gaskomfur (du ikke har et kærligt forhold til).

Før du kan svejse, skal du rense delen af så godt det kan lade sig gøre med vinkelsliber og lave en kile ned i bruddet ca halvvejs gennem godset.
Lad resten af brudfladen være i første omgang, så der er noget at styre delene sammen efter.
Så lægger man beslaget op evt, snørret sammen med ståltråd, så delene ligger sammen, og varmer.

Man skal sætte gasbrænderen til at varme sådan at hele emnet er omspændt at flammer og varmes roligt op. Evt. ved at blokere et af lufthullerne på brænderen delvist så den giver sådan en "doven" flamme.
Nu lader man bare beslaget koge i 20-30 minutter til det er godt lunt men ikke glødende, og så svejser man. Stadig med varme på!

På denne måde undgår man at der kommer spændinger i godset så det springer imens man svejser. Der skal anvendes støbejernselektroder til det.

Alternativet er at svejse det "koldt". Det tager en evighed fordi metoden går på at bygge svejsningen op af små klatter sådan at svejsningen aldrig bliver varmere end at man hele tiden kan holde på den. Det vil sige; sætte en lille klat, vente, fjerne slaggen og sætte en lille klat igen osv osv...

Nå men når du så har svejset delene fra den ene side så vender du dem om og skære en fure ned til den solide svejsning gennem revnen der er tilbage fra begyndelsen og svejser den på samme måde (med varme på).

Det kan nemt tage en halv eller hel time at lave selv sådan en lille reparation. Til gengæld er der pluspoint fra gutterne, da der ikke er så mange der tør at svejse støbejern.

Men faktisk er det meget nemt at styre selve svejsningen med støbejernselektroder i forhold til alm. elektroder da de er nemme at tænde og arbejder ret stabilt.

Så kender du en der har en lille svejseomformer, en håndfuld alm. elektroder og gider sætte dig ind i det så skulle du være svejsende i løbet af en eftermiddag med at skabe din egne Robert Jacobsen dingenoter før du laver beslaget. Det er bare om at kaste sig ud i det.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "jerrycan"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.