sv: Automatgear hænger (14-02-2012 13:21:42)
Bo Helsted
Hej Henrik,
jeg har en RRC med ZF kassen. I sommers skiftede jeg en utæt køler, og opdagede til min store forskrækkelse, at uætheden også havde ladet kølervædske trænge ind i mit automatgear (de deler køler). Jeg skiftede hurtigt olie tre gange i træk, for at få så ren olie som muligt. Derefter lang tur på ferie i italien - ingen problemer. Så en måned efter - på vej hjem fra en tur i det svenske, hvor den havde tøvet lidt med at hoppe til 2.gear - sagtne farten ved bommen på øresundsbroen, bommen løfter, accelerere - 1. gear, 2. gear hvor blir du af - vrooom. Tabt kontakt med drivline. Trille ind til nødsporet. Vente på Falck. Alle i familen inkl. kone og stor hund mener, at vi måske skal prøve noget andet end engelske biler, snart. Øv.
Efter hjemtransporten snakkede jeg med flere automatkassefirmaer, og læste på ashcrofts site (hvis du skal have en bytter, er det nok der...). Alle dømte kassen "ude". Governor-valve hænger pga. snavs, sikkert fra koblingsskiver, der blev opløst af kølervædsken.
Renovering i DK: Fra 20.000,-. Byttekasse i UK: 7.000,-.
Så skulle jeg lige flytte bilen ude på vejen. Efter 25 meter skiftede den sør´me op i 2. gear. Lidt træg i starten, men OK. Hurra!
Har nu kørt med den i yderligere et halvt år, jeg skal typisk køre 50 - 200 meter før den skifter første gang, derefter kører den fint.
Så hvad jeg egentlig vil sige er vel: 1) Kontroller, at du ikke har vand i din atf-olie. 2) Du har sikkert snavs i din governor-valve. 3) Derfor kan du sikkert køre langt med den endnu...
Det med lock-up´en styres også af olietrykket, og det kunne jo igen tyde på underlig olie - eller tilstoppet filter - hvis ikke du lige havde skiftet det.