Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Automatgear hænger (14-02-2012 13:21:42)
Bo Helsted
Hej Henrik,
jeg har en RRC med ZF kassen. I sommers skiftede jeg en utæt køler, og opdagede til min store forskrækkelse, at uætheden også havde ladet kølervædske trænge ind i mit automatgear (de deler køler). Jeg skiftede hurtigt olie tre gange i træk, for at få så ren olie som muligt. Derefter lang tur på ferie i italien - ingen problemer. Så en måned efter - på vej hjem fra en tur i det svenske, hvor den havde tøvet lidt med at hoppe til 2.gear - sagtne farten ved bommen på øresundsbroen, bommen løfter, accelerere - 1. gear, 2. gear hvor blir du af - vrooom. Tabt kontakt med drivline. Trille ind til nødsporet. Vente på Falck. Alle i familen inkl. kone og stor hund mener, at vi måske skal prøve noget andet end engelske biler, snart. Øv.
Efter hjemtransporten snakkede jeg med flere automatkassefirmaer, og læste på ashcrofts site (hvis du skal have en bytter, er det nok der...). Alle dømte kassen "ude". Governor-valve hænger pga. snavs, sikkert fra koblingsskiver, der blev opløst af kølervædsken.
Renovering i DK: Fra 20.000,-. Byttekasse i UK: 7.000,-.
Så skulle jeg lige flytte bilen ude på vejen. Efter 25 meter skiftede den sør´me op i 2. gear. Lidt træg i starten, men OK. Hurra!
Har nu kørt med den i yderligere et halvt år, jeg skal typisk køre 50 - 200 meter før den skifter første gang, derefter kører den fint.
Så hvad jeg egentlig vil sige er vel: 1) Kontroller, at du ikke har vand i din atf-olie. 2) Du har sikkert snavs i din governor-valve. 3) Derfor kan du sikkert køre langt med den endnu...
Det med lock-up´en styres også af olietrykket, og det kunne jo igen tyde på underlig olie - eller tilstoppet filter - hvis ikke du lige havde skiftet det.

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.