Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 21:11:03)
Ole Jensen
Hvis man kun har drænet olien af bundkaret på boxén så har har du reelt aftappet mindre end halvdelen af olien..! men det er man vel sikkert opmærksom på…

En simpel DIY-metode til udskiftning af den komplet olien i boxén. Kunne evt. være den her metode - Kræver min. en hjælper helst to.

Først skifter man naturligvis olie & filter i bundkaret - Derefter finder man og demonter tilbageløbet fra køleren til boxén - Man monterer en klar pvc-slange på røret som føres ned i en beholder - Hjælper #1 gør sig klar med trakt og olie til at efterfylde med olie - Hjælper #2 (eller sig selv) starter motoren, pumpen vil nu suge fra bundkaret og udskifte olien, så der SKAL efterfyldes MÅ ikke løbe tør…! - Olien i den klare pvc-slange studeres ved hjælp af lygte - Når olien skifter fra uklar/beskidt/grumset olie TIL klar rød ny ATF-olie så er den gamle olie udskiftet med ny frisk olie - Motoren stoppes - Røret gen-monteres til boxén - Oil level kontrolleres og justeres.

Det komplette system er nu flushed med dejlige ny olie og ikke blandet med gammelt bras.

Ok… metoden er rendyrket Redneck Hillbilly teknologi…!

Men hvis man nu ikke kan låne eller ejer et fancy renseanlæg…! det kan altså lade sig gøre hvis man er i kontrol med hvad man foretager sig… Hvis ikke.. Så La Da' Vær..

Hvis der er aflejringer og sej gamle olie inde i kassen som forhinder optimal funktion af gov. & ventiler kan man med fordel evt. tilsætte et rensadditiv til den gamle olie før udskiftning - følg altid anvisningerne og kør aldrig med rensadditiv i olien…!

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2512.html?Opendocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf

Det er måske et forsøg vær, før en evt. ombytterkasse hjemtages…! og brug som min. semi-syntetisk ATF, vil man være rigtige flink ved sin auto-box, så skift til hel-syntetisk ATF…!

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.