Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 14:19:10)
Jens Sigurdson
Der er flere muligheder. Først og fremmest skal du gå efter en motor der kan lægges i uden at overstige 20% reglen om effektforøgelse. Dvs. at du skal grave typegodkendelsen frem og se hvilken motor bilen er godkendt med som den største. Det tal ganger du med 1,20 og det er så den størrelse du kan lægge i uden at rende i problemer i synshallen.
Det er lige meget om det er en diesel eller benziner, med eller uden turbo. Så længe motoren er 100% original når den kommer til syn. (Læs evt. det svar jeg fik tilbage fra Fstyr i en tidligere tråd.)

Når det er sagt, så gælder det om at finde ud af hvad der er til at få af adaptere mellem koblingsklokke og motor. Der er ikke andet at gøre end at gennemtrævle nettet her, da der hele tiden kommer nye sæt på gaden.

Der er en i klubben der er ved at rode med at få en 200Di motor godkendt. Altså en kastreret 200TDi fra Discovery/Defender. Når turboen er fjernet får man en super Serie 3 motor ud af det i den helt rigtige størrelse og uden turboen er den næsten udødelig.

En del har forsøgt sig med Mercedes diesler, de har tendens til at overophede i Serie-bilen og momentet ligger ret højt oppe i omdrejningstallet. Så vær varsom.

Land Rover leverede 2,5L diesel til London taxier i en årrække, hvor de ikke dur, da de soder til når de holder hele dagen i tomgang. Men det var værd at undersøge sådan en. Det er et udmærket bytte til en Serie-vogn.

Overvej meget om det var en ide med en benzinmotor. Med straffeafgift på diesel, kan det dårligt betale sig at køre diesel hvis ikke man køre rigtigt langt i dag.

Jeg er ikke så meget inde i benzinmotorer, men prøv at kikke lidt på hvad der findes af mindre V6 og V8 amerikanere. Der er masser af amerikanerbiler i Sverige, og reservedele kan man få til alt amerikansk. Amerikanere vil have moment! jo mere jo bedre. Så deres motorer er også bygget til det. Bare se på Defender V8'eren...

Hvis du kan leve uden original gearkasse, kan man også få adaptere til at sætte mellem gearkassen og transferen. Så kan du få en moderne motor med moderne gearskifte og bevare den ret solide transfer Seriebilen er født med. Det kan evt. være en fordel hvis du kan finde en med 5 gear. Så spare du et overdrive og holder PTO-udtaget frit til andre ting (læs spil).

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.