sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 22:39:14)
Kim Horsevad
Angående sammenligningen mellem galvaniserede søm og chassisrammer....
Sømmet produceres ved koldforarbejdningsprocesser. I forbindelse med kolddeformationen sker der en styrkeøgning ved det man kalder deformationshærdning eller blot arbejdshærdning. Herigennem øges overfladehårdheden og duktiliteten falder tilsvarende.
Dette svarer til at du oplever et almindeligt søm som værende i stand til at modstå bøjning bedre end et galvaniseret.
Det galvaniserede søm er - gennem varmebehandlingen - blevet normaliseret, og har derved mistet den styrkeøgning af hårdheden der blev introduceret ved deformationshærdningen.
Den styrke der iagttages for det galvaniserede søm er altså i højere grad et udtryk for stålets umodificerede styrke, end det er et udtryk for en styrkereduktion.
***
Og for lige at komplettere emnet, så er der faktisk metaller der helst ikke skal galvaniseres. Især hvis de er hærdede til en bestemt hårdhed. Det gælder fx. højstyrke-bolte, hvor en galvanisering vil være direkte ødelæggende for boltens styrke (i visse tilfælde reducere den tensile styke til under halvdelen).
Man skal dog have at gøre med virkelige højstyrkebolte for at denne process foregår. Og så er det i øvrigt ikke zink-badet i sig selv der frembringer styrkereduktionen; men i lige så høj grad brintskørheden, hvorved hydrogenatomer fra syrebadet modificerer stålets krystalstruktur.
Disse processer er dog kun vigtige for stål med tensile styrke på over 1000N/mm2
Her et direkte citat fra "ASTM A143 – Safeguarding Against Embrittlement of Hot-Dip Galvanized Structural Steel Products and Procedure for Detecting Embrittlement" (Afsnit 7):
“In practice hydrogen embrittlement of galvanized steel is usually of concern only if the steel exceeds approximately 150 ksi (1100 MPa) in ultimate tensile strength.”
//Kim Horsevad