Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (18-02-2012 22:39:14)
Kim Horsevad
Angående sammenligningen mellem galvaniserede søm og chassisrammer....

Sømmet produceres ved koldforarbejdningsprocesser. I forbindelse med kolddeformationen sker der en styrkeøgning ved det man kalder deformationshærdning eller blot arbejdshærdning. Herigennem øges overfladehårdheden og duktiliteten falder tilsvarende.

Dette svarer til at du oplever et almindeligt søm som værende i stand til at modstå bøjning bedre end et galvaniseret.

Det galvaniserede søm er - gennem varmebehandlingen - blevet normaliseret, og har derved mistet den styrkeøgning af hårdheden der blev introduceret ved deformationshærdningen.

Den styrke der iagttages for det galvaniserede søm er altså i højere grad et udtryk for stålets umodificerede styrke, end det er et udtryk for en styrkereduktion.

***

Og for lige at komplettere emnet, så er der faktisk metaller der helst ikke skal galvaniseres. Især hvis de er hærdede til en bestemt hårdhed. Det gælder fx. højstyrke-bolte, hvor en galvanisering vil være direkte ødelæggende for boltens styrke (i visse tilfælde reducere den tensile styke til under halvdelen).

Man skal dog have at gøre med virkelige højstyrkebolte for at denne process foregår. Og så er det i øvrigt ikke zink-badet i sig selv der frembringer styrkereduktionen; men i lige så høj grad brintskørheden, hvorved hydrogenatomer fra syrebadet modificerer stålets krystalstruktur.

Disse processer er dog kun vigtige for stål med tensile styrke på over 1000N/mm2

Her et direkte citat fra "ASTM A143 – Safeguarding Against Embrittlement of Hot-Dip Galvanized Structural Steel Products and Procedure for Detecting Embrittlement" (Afsnit 7):

“In practice hydrogen embrittlement of galvanized steel is usually of concern only if the steel exceeds approximately 150 ksi (1100 MPa) in ultimate tensile strength.”


//Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.