Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 20:16:03)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm
Hej igen allesammen, først og fremmest tak for mange forskellige input


Angånde serie eller parallel, så er det vel egetlig mig, der har startet med at skrive 2 12V batterier, der er sat i serie - det er også muligt, det er forkert, de er måske parallel forbundne...

Ihvertfald kører alle mit el 24Volt i bilen

Og så fik jeg en omformer - der kan lave 24 Volt om til 12

Henrik skrev i går, at jeg bare kunne koble plus på det ene batteri og minus på det andet, så trækker jeg ikke ulige på de to batterier og min omformer mdtager så stadig 24Volt, den så kan lave om til 12Volt

Som Jesper skriver, så kunne det måske være en mulighed at hente 12Volt mellem de to batterier, og dette skulle ikke skade det ene eller det andet batteri... men jeg skal altså hente 24Volt... jeg har talt med flere, der også anvender batterier til dagligt, lastbil, og konklusionen er ens - kobler du kun til det ene batteri, så klapper det relativt hurtigt sammen, da ladningen og afladningen ikke er ens... så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse... men jeg bøjer mig gerne i støvet for en fagmands udsagn. Så jeg vil gerne høre, hvis jeg skal koble f.eks. om til 12V på anhængerstikket via mit 24Volt anlæg, hvor skal jeg så tage fra, hvad skal der til ud over ledning? Mit spørgsmål er mest fordi, jeg ikke helt kan forstå, hvorfor man i både busser og lastbiler sætter en traileromformer ind, hvis det bare er at gå over batteriet??

Paul, du har ret mht sikringer - det skal selvfølgelig være på plads

Et sidste spørgsmål, er der nogen overhovedet herinde, der har et diagram over ledningsforbindelsen i forhold til mit spørgsmål??

Bedste hilsner
Lars
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "benzinpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.