sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbinde omformer 24-12 volt (23-02-2012 20:16:03)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm
Hej igen allesammen, først og fremmest tak for mange forskellige input
Angånde serie eller parallel, så er det vel egetlig mig, der har startet med at skrive 2 12V batterier, der er sat i serie - det er også muligt, det er forkert, de er måske parallel forbundne...
Ihvertfald kører alle mit el 24Volt i bilen
Og så fik jeg en omformer - der kan lave 24 Volt om til 12
Henrik skrev i går, at jeg bare kunne koble plus på det ene batteri og minus på det andet, så trækker jeg ikke ulige på de to batterier og min omformer mdtager så stadig 24Volt, den så kan lave om til 12Volt
Som Jesper skriver, så kunne det måske være en mulighed at hente 12Volt mellem de to batterier, og dette skulle ikke skade det ene eller det andet batteri... men jeg skal altså hente 24Volt... jeg har talt med flere, der også anvender batterier til dagligt, lastbil, og konklusionen er ens - kobler du kun til det ene batteri, så klapper det relativt hurtigt sammen, da ladningen og afladningen ikke er ens... så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse... men jeg bøjer mig gerne i støvet for en fagmands udsagn. Så jeg vil gerne høre, hvis jeg skal koble f.eks. om til 12V på anhængerstikket via mit 24Volt anlæg, hvor skal jeg så tage fra, hvad skal der til ud over ledning? Mit spørgsmål er mest fordi, jeg ikke helt kan forstå, hvorfor man i både busser og lastbiler sætter en traileromformer ind, hvis det bare er at gå over batteriet??
Paul, du har ret mht sikringer - det skal selvfølgelig være på plads
Et sidste spørgsmål, er der nogen overhovedet herinde, der har et diagram over ledningsforbindelsen i forhold til mit spørgsmål??
Bedste hilsner
Lars