Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 16:33:47)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Der er forskel på om man lapper (i teknisk forstand) eller sliber ventiler.

Ved at lappe ventilerne med slibepasta og sugekop opnår man at anlægsfladerne på ventil og ventilsæde kommer til at ligge til over hele fladen. Dette er ikke optimalt da der skal uendeligt lidt smuds til at holde ventilen på klem så den begynder at brænde.

På nye biler og ved renovering hos professionel er vinklen på ventilen ca 0.5-1 grad mindre end på sædet, sådan at ventilen ligger an mod sædet i en ring. Det giver et meget kraftigt tryk der maser urenheder væk fra pakfladen.
I indkøringsfasen vil ventilen sætte sig lidt og finde en balance mellem den lille deformitet trykket giver i ventilen og trykkets styrke fra fjederen. Det er normalt ikke noget man opdager på nyere biler med hydrauliske ventilløftere, men slibes ventilerne sådan på en gammel bil, bør man justere meget ofte de første km indtil de ikke sætter sig mere.

Det kan være en rigtigt god ide at juster spillerummet 0,1mm større de første par gange efter man har slebet ventiler og skiftet toppakning, uanset om man lapper eller sliber!

En anden ting nu vi er ved det, er at mange ældre motorer er lavet med ventilrotatorer. Er de det bør denne sættes ud af funktion hvis man køre på blyfri benzin, da rotatoren slider ventilerne hurtigt op uden blyet der kokser ventilsædet til.

Er ventilerne slebet efter moderne norm og uden rotator kan man køre blyfrit uden blyerstatningsmidler. Men sidder rotatoren stadig i, bør man bruge blyerstatning, da denne giver den stødpude af urenheder på sæderne der beskytter ventilen imod rotatorens gnubberi.

Mindstemålet på ventilen er målet på den aksiale kant af ventilen oppe i toppen af den. Der er et mindste mål på denne for alle moderne motorer, men jeg er ikke sikker på at det er angivet for Land Rover. Under alle omstændigheder er det normalt ikke noget problem at genskabe denne lille højde på et par mm, ganske simpelt ved at sætte ventilen i sin boremaskine og slibe den på en alm. bænksliber. Man skal selvfølgelig holde god afstand til pakfladen! Med samme teknik kan man også selv lave et "three angle job" på sine ventiler, der giver et bedre flow.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "gaskabel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.