Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Sikringer (07-03-2012 23:00:07)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hmm. Ja hvis der var tale om 12V ville du have ret. Men der er nominelt tale om 13,8V i et "12V" system. Så resultatet bliver altså 13,8*8=110W. Der er normalt en vis modstand i ledningsnettet så derfor mit bud på Max 120W pærer pr. 8A sikring. Eller 16A til to pærer.
Endeligt bør man se på yderpunkterne i den spænding bilen kan risikere at skulle arbejde med. Det ville ikke være urealistisk at se spændinger fra 10 til 16 volt målt over sikringen alt efter om der er tale om en kold vintermorgen på batteriet eller en lettere ophidset generator med speederen i bund.
Og så taler vi altså om strømstyrker imellem 7,5 og 12 Ampere for de samme 120W pærer...

En bedre måde at dimensionere på er dog at se på hvad ledningerne kan holde til. Det er ca. 30Ampere for 1,5 kvadrat og 50Ampere for 2,5 kvadrat MAKSIMUM.
Så hvis du sætter en 20A sikring i til at trække begge pærer risikere du ikke at pærene kommer til at brænde sikringen uanset hvilke pærer du sætter i og skulle en ledning kortslutte er du relativ sikker på at sikringen brænder før bilen.

Det med størrelsen på sikringer er i øvrigt lidt mere kringlet end som så da der er tre strømniveauer man kan kikke på.

F.eks. en 20A sikring er garanteret til at kunne bære en strøm på 20A i uendeligt lang tid, men hvis den belastes med f.eks. 45A vil den springe øjeblikkeligt. Får den en strøm mellem de 20A og de 45A vil der gå kortere eller længere tid inden den endeligt giver op og springer. Det kaldes også en "træg" sikring, der altså tillader en vis overstrøm inden den giver op. Hvornår sikringen reelt springer variere alt efter fabrikat og tolerancer på sikringen.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagklap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.