Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (18-03-2012 21:46:11)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej
Sådan et mere eller mindre teoretisk spørgsmål:
Det er tit at man hører at f.eks. kulfiber er så og så mange procent lettere end stål og meget stærkere, men hvordan forholder det sig i praksis?
Jeg har lavet en del i både håndoplagt glasfiber og kulfiber gennem tiden, men af andre årsager end netop styrke og vægt. Den indlysende fordel er at det bliver rustfrit og at man kan lave ting med simpelt håndværktøj, der ellers skulle en maskinfabrik til at lave.
Det der kunne være interessant at vide lidt om, er hvis man f.eks. lavede en dør eller en kofanger udelukkede i kulfiber er der så noget at hente på vægten for håndoplagt kulfiber?
Man (jeg) vil jo ikke have et regiment af eksperter i baghånden til at beregne den og ej heller kunne bruge prepreg oplægning eller alle de andre hi-tech metoder racerbilfabrikkerne bruger.
Helt specifikt tænker jeg på at en plade i jern eller alu har nogen kendte egenskaber mht. stivhed og modstandskraft overfor f.eks. en spids genstand på en tropybane.
Er det muligt at finde en "opskrift" på en erstatning for en så og så tyk metalplade og så bare bruge denne. Eller skal der laves individuelle beregninger og test for hver del man ønsker at fremstille før der er noget at hente på vægten?
Hilsen
Jens