sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan synes man selv det går? (22-03-2012 14:46:56)
Mikael Friis #3481, reg. nsj
Hej Verner
Nu er det ikke for at genoplive diskussionen om fordele og ulemper ved chiptuning, og så alligevel....
Det er muligt at chiptuning i fisse situationer kan medføre lavere brændstofforbrug (og dermed CO2-udslip), men jeg tror ikke, at "tiden største miljøbelastning" kun er CO2, som du skriver. Miljøbelastningen fra bl.a. dieselmotorer kan groft taget opdeles i tre dele:
CO2 som et globalt problem
NoX som et regionalt problem
Partikler som et lokalt problem
Jeg har endnu ikke se et eneste DOKUMENTERET eksempel på, at chiptuning ikke har medført førøget udslip af mindst to af de tre ovennævnte skadelige stoffer. Chiptuning af dieselmotorer vil med dagens teknologi ALTID medføre større NoX- og partikelforurening, og så må man jo vurdere, om man vil ofre det i forhold til en påstået (men sjældent dokumenteret) reduktion af CO2-udslippet....
Mvh
Mikael - indædt modstander af chiptuning som genvej til flere hk.