sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 18:45:07)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hvis man ikke kan argumentere med andet, så kan man jo altid prøve at slå folk i hovedet med erfaring - så det prøver jeg lige ;-)
Min moder kørte i en tiårs periode i en 15 år gammel Lada 1600 ca. 15000km om året udelukkende på tyvekroners-olie fra Fakta. Samme olie til plænetraktoren og alt andet hun havde...
Om ikke andet så borger det vel lidt for at olien ikke er direkte skadelig for ens motor, så var det gamle spøgelse vist brændt af hurtigere. Bilen døde af rust og ikke pga. motorproblemer efter 25 år.
Jeg køber ikke selv olie fra nogen af de pågældende forhandlere, da jeg egentligt ikke har tænkt over det. Men med de korte serviceintervaller vi køre med på bilerne, kunne det da være at man skulle holde øje med tilbudsaviserne.
Jeg har olietryksmåler i min bil og hvis man har den mulighed for at holde øje med olien, så siger trykket meget om hvor slidt ens olie er, så hvis man vil eksperimentere med forskellige typer, så kunne det være en god ide med en måler.
Noget andet jeg egentligt anser for vigtigere end olieprisen, er kvaliteten af filtre. Der er stor forskel og når filtret tilstopper så ryger olien gennem bypass ventilen og filtreres derefter ikke.
Jeg skifter altid filter sammen med olien af samme årsag.
Desværre har jeg ikke linket mere. Men jeg så en test af forskellige filtre foretaget af den Svenske udgave af FDM, der var testet forskellige originale filtre fra bilfabrikkerne, Fram, Biltema og Thansen. Biltema havde de filtre der holdt længst inden bypass ventilen åbnede og dem der filtrerede bedst.
Hilsen
Jens