sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 22:05:21)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Så har jeg nok ikke udtrykt mig tilstrækkeligt klart:
En hastighedsbegrænser slår fra ved en given hastighed og dette er ikke ensbetydende med, at det maksimale omdrejningstal er nået.
Dvs, at en hastighedsbegrænset bil f. eks kan køre 100 km/h ved 2.000 og derefter slås brændstoftilførelsen fra.
Er motoren ubelastet ( trækker ikke bilen, kører i tomgang) kan der opnåes f.eks. 3000 rpm før brændstoftilførelsen slås fra.
Ved kørsel i lavere gear og under begrænsningshastigheden kan der køres med max 3.000 rpm, hvilket udnyttes ved bl.a. terrænkørsel.
Nyere motorer har det største drejningsmoment dog i det 'grønne område', hvor maskinen trækker bedst og opnår den bedste økonomi. Derfor er det ikke altid en fordel, at køre på 'fuld skrue' i terrænet, men det er jo et individuelt skøn.
Mens hastighedsbegrænseren er en trafiksikkerhedsmæssige foranstaltning, er omdrejningsbegrænsning tænkt som en skadesbegrænsning på motoren - eller ejerens økonomi!