sv: Millitær Serie III? (28-04-2012 14:47:53)
Ole Pars #3338, reg. fyn
Hvorfor der er forskel ved jeg ikke med 100% sikkerhed, men mit gæt er at 7 huls modellen lader mere vand passere igennem. De er tit monteret på 24v biler som har haft radio monteret. Derfor har de tit stået og kørt stationært og har haft brug for den extra køling. Der findes faktisk også en 8 huls model men den har jeg aldrig set.
Mili biler kan være monteret med både 7 eller 9 huls pumpe.
Mange mili biler har derudover også oliekøler monteret.
Bagvangen er anderledes for at kunne montere "buffere" som på et tog.
Formålet med disse bliver mit personlige gæt men det er at de er blevet monteret netop for at kunne skubbe køretøjerne uden skader på f.eks. lygter.
Derudover er 24v mili biler også jordet bedre, dvs flere stelforbindelser på alt muligt. Dette for at radio støjdæmpe.
Nogle mili biler er med både 12 og 24volt. 12 volt til bilen og 24 volt til radioerne.
Der er også monteret et slave kit, dvs et stik hvormed der hurtigt kan sammenkoblen 2 køretøjer for starthjælp.
Så er der NATO mørklægnings positions, bag og stoplygter med omskifter imellem civil og mørklægning. Denne er der tit problemer med og den er tit set frakoblet.
Dertil en mørlægnings kørelys lygte, Notex.
En spade, et håndsving og en gasflaskeholder er også at finde på Danske mili køretøjer.
Udover ovenstående er bilerne tit monteret med alt muligt funktionsrelateret udstyr.