sv: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (18-06-2012 00:35:49)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
En som CCH henviser til må siges at være løsningen. Paul må jo have lignende, da værktøjsrummet under passagerersædet ikke umiddelbart kan rumme i højden. Med den løsning og omtalte Vartabatteri, skulle strømmen være hjemme. Hertil skal man også huske på om ens generator kan oplade den forøgede batterikapacitet; halvt opladede batterier holder ikke længe. Ladekapaciteten skal helst være min. 1 til 2 dvs. har man 200amp.
batterier, skal generator helst være 100amp. med mindre man kører meget.
Ikke mindst Optimabatterier stille store krav til ladestrøm. Der er lige det ved benzin kontra diesel- en diesel fordrer
dobbelt så meget startstrøm som benzin- dels har dieselmotor dobbelt så høj kompression og endnu højere hvis TD ell. sugediesel med hvirvelkammer- end benziner, hertil skal dieselmotoren op på det dobbelte i omdrejninger for at starte. Går turen til Finland i nær fremtid, skulle der ikke være de store problemer med kulde, dog er oliefyr (eller benzinfyr) en god løsning uanset hvad. Land Rover siger en velserviceret Land Rover starter også ved -25grader. Af ovennævnte årsager er dieselen mest udsat; er det stort koldere, skal man ikke regne med start af diesel uden hjælp udefra, forvarmet motor osv. starteren kan helt enkelt ikke tørne motor hurtigt nok, uanset om man så har arvet batterierne fra flådens oplagte u-både.