sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 10:56:34)
Ole Jensen
H-pipe og X-pipe exhaust er et ivrigt debatteret emne blandt amerikanerbil-entusiaster, grundtesen er at der markant forskel i motor(udstødnings)lyden, men der er ingen eller meget lidt indflydelse på effekten…
Men en H- eller X-pipe profil er under normal driftforhold.. klart at fortrække frem for single side-pipe exhaust. Man opnår en forbedret exhaust scavenging effect over et bredere rpm-område.
Designet af udstødningen (på V-engine) skal fortages i relation til motor-designet… dvs. crossplane kontra fladplane samt tændningsrækkefølgen.
Mange misforstår "bananmanifolde" designet og tror at 4-1 er bedst... men det er kun optimalt hvis motorens driftområde er high-rpm, hvis man gå efter mid-range rpm / high torque så er 4-2-1 tubular exhaust sagen.
Der er mange detaljer ifbm. udstødningensdesign…! den vigtigste er efter min opfattelse, er at intet design er optimalt i hele motoren omdrejningsområde…!
Alle exhaust design er "kun" 100 % optimalt i et begrænset område.
Med det i mente, mener jeg at man sagtens nøjes med det allerede pre-produceret aftermarket design, frem for at skulle til at regne/udtænke/tilpasse sig egnet design.
Til Buick/Rover V8 vil det optimale tubular manifold være et 4-2-1 design.
LH Bank: 1-5 / 3-7.
RH Bank: 2-4 / 6-8.
Men et sådan manifold er mig bekendt aldrig produceret… så kan man lidt så godt nøjes med det der nu er tilgængeligt på aftermarket, når nu det optimale område alligevel er begrænset…!
Det var den resignation jeg selv kom til, og valgte et 4-1 plus big bore exhaust pipe samlet afgang LH side.