Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 10:56:34)
Ole Jensen
H-pipe og X-pipe exhaust er et ivrigt debatteret emne blandt amerikanerbil-entusiaster, grundtesen er at der markant forskel i motor(udstødnings)lyden, men der er ingen eller meget lidt indflydelse på effekten…

Men en H- eller X-pipe profil er under normal driftforhold.. klart at fortrække frem for single side-pipe exhaust. Man opnår en forbedret exhaust scavenging effect over et bredere rpm-område.

Designet af udstødningen (på V-engine) skal fortages i relation til motor-designet… dvs. crossplane kontra fladplane samt tændningsrækkefølgen.

Mange misforstår "bananmanifolde" designet og tror at 4-1 er bedst... men det er kun optimalt hvis motorens driftområde er high-rpm, hvis man gå efter mid-range rpm / high torque så er 4-2-1 tubular exhaust sagen.

Der er mange detaljer ifbm. udstødningensdesign…! den vigtigste er efter min opfattelse, er at intet design er optimalt i hele motoren omdrejningsområde…!

Alle exhaust design er "kun" 100 % optimalt i et begrænset område.

Med det i mente, mener jeg at man sagtens nøjes med det allerede pre-produceret aftermarket design, frem for at skulle til at regne/udtænke/tilpasse sig egnet design.

Til Buick/Rover V8 vil det optimale tubular manifold være et 4-2-1 design.

LH Bank: 1-5 / 3-7.

RH Bank: 2-4 / 6-8.

Men et sådan manifold er mig bekendt aldrig produceret… så kan man lidt så godt nøjes med det der nu er tilgængeligt på aftermarket, når nu det optimale område alligevel er begrænset…!

Det var den resignation jeg selv kom til, og valgte et 4-1 plus big bore exhaust pipe samlet afgang LH side.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.