sv: Akku-møtrikspænder? (01-07-2012 22:55:43)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Tja.
Jeg plejer at være meget pernittengryn med at holde mine møtrikker rene og vel indfedtede. Men selv med god vedligeholdelse syntes Land Rover møtrikker har en evne til at gro fast i løbet af få måneder så selv en luftslagnøgle med 500Nm har vanskeligt ved at slå dem løs.
Så jeg vil næsten sige at den bedste løsning er en fastnøgle med en meter rør på og så en vilkårlig møtrikspænder til at lette det videre arbejde. Når først de er løse skal der jo ikke meget til.
Har du evt. overvejet noget "onboard luft"? Det er kun lige i startøjeblikket og de første sekunder en luftslagnøgle har brug for fuldt tryk, nå først møtrikkerne er løse kræver den ikke meget.
Man kommer rigtigt langt med en lille kompressor og en ti-liters-tank. Og så har du luft til alt muligt med hele tiden...
Hvis det er til værkstedsbrug, ville jeg helt klart gå efter luft. Luftnøglerne holder i rigtigt mange år. Ja faktisk har jeg aldrig hørt om en der var slidt op?
Til gengæld så har Li-ion batterier en levetid på 2-3 år uanset om de bruges eller ej, da de nedbrydes kemisk indefra.
Hilsen
Jens