Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (15-07-2012 13:10:32)
Ole Jensen
@Peter #4214 - jeg tror du lidt misforstår det jeg skrev… jeg har skrevet det før... og gør det gerne igen - en bedre filtering-hyppigere drænering-optimal olie ift. konstruktionen / vil forlænge gangtiden.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=89154#89154

200Tdi er vel ikke mere utæt end andre engelske motorkonstruktioner fra samme tidsalder, den lever bare som regel i et mere belastet miljø… (motoren i en baja racer lever heller ikke længe..!! dels som følge af belastningen, men i særdeleshed som følge af det miljø den operere i..!

Synes i øvrigt det er lidt underligt at du med din bagrund ikke før har set en slidt pumpe… jeg har ikke set tandhjulspumper uden en eller anden form for slid, ikke som følge af fremmedetlemmer der ikke kunne passere suctionmesh, men mere forsaget af partikler som cikulerer med olien. det var endelig den kobling jeg forsøgte..

Man kan retbeset ikke diagnosticere ved hjælp af et mekanisk manometer at crankshaft bearings er slidte…! manometeret indikerer jo kun hvad olietrykket er, ikke hvilken komponent som er slidt, og det kunne jo lige så godt være en pressure relief valve som driller.

Du bør iøvrigt ikke være i tvivl om fragmentet kommer fra pumpen selv, brudstykker fra pumpen skulle gerne lokaliseres enten i sugerøret/mesh (downstream) eller i olie filteret (upstream) medmindre der er hul i sien eller man køre uden filter…!

Fandt du fragmentet i bundkaret (og mesh + filter er ok) så vil jeg umiddelbart mistænke at du har problemer andet sted i motoren... og det kunne meget vel tænkes efter som du måske nok i længer tid har opereret med alt for lavt olietryk - jvf. din beskrivelse i den anden tråd - målte du 0 psi i tomgang og det havde du evt. overvejet at køre videre på..! (ikke specielt smart hvis du spørger mig)

Positivt er det dog, at du vælger at kaste penge efter en original pumpe, den holder forhåbentligt længer tid end en kopivare - og man gambler jo ikke med et godt olietryk - gør man..?

just my two pennies' worth
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.