sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vaccum pumpe Defender 300TDI 1995 (31-07-2012 09:51:25)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj
Hej Verner.
Jeg ved ikke hvad der sker hver gang. Nogen gange bliver den dårlig. Det vil sige at der stadig er lidt vakuum, mens andre gange stopper den bare med at virke.
Pumpen virker ved at et stort stempel suger luft gennem nogle ventiler. Stemplet er tætnet mod cylinderen med en gummipakning som kan slides eller beskadigedes.
Stemplet skubbes ud af en knast i motoren, og skubbes tilbage af en fjeder i pumpen. Jeg har været ude for at stemplet blev siddende i yderste position. Der forsvandt alt vakuum og det akkompagneredes af et omdrejningsafhængig klak-lyd fra motoren, som skyldtes knasten der ramte stemplet i yderste position.
Det her skete i Marokko, og kunne afhjælpes ved at pille nitterne i pumpen ud og banke stemplet ind igen. Så kunne jeg køre mellem 100 og 1000 km igen før den fejlede på ny. Jeg havde nu samlet pumpen med skruer, så nu kunne fejlen rettes mens pumpen sad på bilen. Glæden var stor da jeg fik en ny pumpe på:-)
Alle pumper der har siddet på var originale - men dog "made in France". Jeg gad vide hvilken englænder, der har fået den tovlige ide at montere en fransk pumpe i en Defender:-)
MVH Jakob Edelvold Scheibye