sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 11:23:04)
Mikael Friis #3481, reg. nsj
Hej Niels (og Asger)
Det er muligt, at synsmanden vil godkende den enkelte ombygning, men Trafikstyrelsen vil ikke godkende ombygningen. Jeg har officielt "ansøgt" om tilladelse og indsendt omfattende dokumentation fra X-eng for skivebremsens konstruktion, styrke, friktionsforhold mv.
Svaret fra Trafikstyrelsen var, at den omtalte X-brake ikke kunne godkendes med henvisning til den åbne konstruktion og deraf følgende risike for korrosion i de enkelte komponenter f.eks. i forbindelse med langtidsparkering. Da jeg anførte, at den åbne konstruktion netop er en fordel i forhold til den lukkede tromlebremse bl.a. i forbindelse med med rengøring efter terrænkørsel, lød svaret at, at dette nok var en fordel, men at det ikke kunne opveje risikoen for korrosion i f.eks. skiven, eller at bremseklodserne satte sig fast i caliperen ved langtudsparkering. Da jeg replicerede, at en støbejernstromle også ruster, og at bremsebelægninger også kan sætte sig i forbindelse med langtidsparkering, fik jeg ikke noget svar ....