Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvor man man købe løse stik til RRC sensorer ? (27-08-2012 10:42:22)
Bo Helsted
Hej Michael,
jep, den på AFM´en. Ikke den, der ændrer sig ved kørsel, men den, der måles med tænding på, uden motoren kører (nemlig blå/rød ledning)* Kort fortalt, jeg havde lidt for høj CO trods katalysator. Så en af dem er nok defekt. Jeg kunne ikke nå at skifte inden omsyn pga. ferie. Så jeg valgte at køre non-cat programmet, så jeg fik mulighed for at justere CO´en.
Jeg havde adgang til et Testo CO-instrument gennem en ven, godt nok ikke beregnet til bil-brug, men ihvertfald en god målestok, kalbibreret helt ned til 50 ppm! Ved 1,2 volt var CO faktisk noget højere i tomgang, end med cat-programmet. Vi prøvede at gå ned på 0,7 volt, og der kom vi ned på "ikke målbar" CO. Det turde jeg ikke køre med, da jeg er bange for overophedning på grund af for "lean burning". Men ved ca. 0,9 volt fik jeg ros fra synsmanden, 0,3% CO og lav HC. (Jeg ved godt at det ikke er optimalt med så lav CO, så jeg har ændret lidt opad igen sidenhen.)
Hvad jeg mener er bare, at denne justering virkelig ændrer på brændstofmængden. Men det er altså blå/rød man skal måle på, uden motoren igang (men med tænding slået til), jeg begik den fejl at jeg troede det var samme ledning som ECUen måler airflow på (blå/grøn), men det er det altså ikke.
På pistonheads har det været fremme, at denne "non-cat" justering også påvirker tomgang, selvom man kører cat-programmet. Det giver ikke rigtigt nogen mening, og jeg ved ikke om det er sandt...

Klip fra www.g33.co.uk:
Setting the Air flow sensor. Applicable to NON catalyst cars only. Using a voltmeter between red and black wire and blue and red wire check the voltage with the ignition on, but the engine not running. Recessed Hex head screw allows you to set the carbon monoxide base line with these voltages. NOTE these are base settings ONLY. Turn the adjustment screw clockwise to richen the mixture, and anticlockwise to lean the mixture. The screw has multiple turns, that will go from 0 volts to over 3.5 volts.

This unit has 4 connections:

Red/black. Ground

Blue/Green Air flow signal- should be .2-.7 volts (no air flow). Tick over on the 3.9 is about 1.7 volts

Brown Orange +12v

Blue/red CO trim value. This is factory set 1.8 volts for catalyst engines, although I believe this setting is ignored with Lambda correction. Non cat cars are in the range of 1-1.5 volts, although accurate setting will require the use if an exhaust gas analyzer.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "sidespejl"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.