sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 20:59:59)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Hej
Jo selvfølgelig i det lys, giver det jo en vis mening med lidt mere kraft. :)
Det er rigtigt at der er en 20% regel, men det er mere indviklet end som så. Tror nok at det som udgangspunkt er når man skifter til en anden motor, så må den ikke være 20% kraftigere end den motor din bil er typegodkendt til. Jeg er ikke så sikker på at man sådan uden videre må ændre på en motor.For den er jo godkendt efter de specifikationer fabrikken har opgivet. På nyere biler er der jo også nogle emmissionskrav der skal overholdes, så det er vist ikke bare sådan lige. Jeg ved det, det er urimeligt, det er formynderisk, men sådan er det.
For øvrigt mener jeg at der med chip-tuning har været oppe før. Som jeg husker konklusionen så var det at det i princippet er lovligt at "motor-optimere" sin bil, men i praksis er det vist kun på enkelte VW dieselmotore hvor det kan lade sig gøre, skal man holde sig på lovens smalle sti. Spørgsmålet er også om motoren har godt af at blive "pint" mere end den allerede gør?
Men ellers er Kaj inde på noget, meget kan lade sig gøre hvis man betaler afgiften. Men så er køretøjet også synet og godkendt, og så er der ingen der kan klandre en for noget.
Den lette løsning er jo at lære og leve med sin langsomme englænder. Det er li'som en del af dens sjæl. Personligt har jeg intet problem med at ligge med en 50-60 km/t med Sankey'en på slæb op af bakkerne i min gamle IIa. De andre kan køre udenom eller blive bagved. Det er deres problem, jeg har også lov til at køre på vejen.
Mvh Niels