sv: sv: Kaburator 3.5 V8. Hvordan er din erfaring ? (14-10-2012 09:30:25)
Leif Jensen
Hej Jens
At påstå det er let at fejlfinde indsprøjtningen på f.eks. en rover v8, er det samme som at sige en land rover ikke ruster.
Jeg kender en til flere som har været lige ved at skrotte deres biler pga. fejl i deres indsprøjtning, samt det er så dyrt at udbedre selv en lille fejl at man mange gange kunne have købt en anden bil for færre penge.
De tbi systemer du henviser til som b.la. kan monteres på 4 portet manifold, er dyre og er udviklet til langt større motorer, har selv prøvet en 3,9 med det omtalte system og jeg vil sige at en identisk motor med su kører bedre!
At påstå at alle karburatorer giver for fed blanding ved kørsel på landevej, er kun delvist sandt. Hvis du nu tager en su kan man sagtens få lavet en nål, som både er god ved moderat kørsel samt acceleration, det er kun et spørgsmål om tid og tålmodighed, hvis man bruger fabriksnåle er de aldrig optimale idet de er lavet for at overholde forureningskrav.
Men hvis man vil have tbi kan man jo tage et sæt fra en ældre ford, det kan komme til spille rimelig godt, men det kræver man har god forstand på indsprøjtning ellers bliver det pludselig dyrere end at købe fabriksnye karburatorer eller en 3,9 med sprøjt for den sags skyld!
Hilsen Leif